• ETUSIVU
  • Uutiset & taustat
  • Tiedotteet

Sisäpiiritieto: KONE suunnittelee toimintamallinsa uudistamista vahvistaakseen kilpailukykyään ja asiakaslähtöisyyttään muuttuvassa toimintaympäristössä

Pörssitiedotteet Julkaistu 26.01.2023

KONE Oyj, sisäpiiritieto, 26. tammikuuta 2023 klo 12.20

KONE suunnittelee toimintamallinsa uudistamista vahvistaakseen kilpailukykyään ja asiakaslähtöisyyttään. Tavoitteena on viedä KONEen strategiaa eteenpäin nopeammin ja tehokkaammin ja toimia asiakkaiden kanssa tiiviimmin vahvistamalla maantieteellisiä alueorganisaatioita.

Suunniteltu toimintamalli rakentuu monille KONEen nykyisille vahvuuksille yhdistäen skaalautuvuuden ja vahvan paikallistason toiminnan. Yhtiön maantieteellisillä alueilla tulee olemaan suurempi vastuu kaupallisesta strategiasta kokonaisuudessaan. Tämä antaa alueille entistä enemmän joustavuutta vastata asiakkaiden tarpeisiin ja markkinaolosuhteisiin paikallisesti, sekä paremmat mahdollisuudet hyödyntää kasvumahdollisuuksia.

Globaalien toimintojen tehtävänä on varmistaa KONEen liiketoimintojen yhteinen suunta ja strateginen kehitys. Globaalien tuote- ja palvelualustojen, toimitusketjun sekä teknologia- ja innovaatiokehityksen avulla skaalaedut ja pitkän aikavälin kilpailukyky tulevat säilymään.

"Nopeasti muuttuva toimintaympäristö tarjoaa hyvät mahdollisuudet vahvistaa entisestään markkina-asemaamme ja erottautua kilpailijoistamme. Markkinakehityksen odotetaan tulevina vuosina vaihtelevan merkittävästi eri maantieteellisillä alueilla. Yksinkertaisemmalla toimintamallilla, vahvistetulla aluetason vastuulla sekä johtavilla tuote- ja palvelualustoilla pyrimme parantamaan kasvuamme ja kannattavuuttamme. Nopeuttamalla strategiamme toteuttamista voimme kasvattaa entisestään asiakkaillemme luomaamme arvoa", sanoo Henrik Ehrnrooth, KONE Oyj:n toimitusjohtaja.

Suunniteltu organisaatiorakenne ja johtokunnan kokoonpano uuden toimintamallin mukaisesti

Ehdotettu uusi organisaatiorakenne on suunniteltu astuvan voimaan 1.7.2023, jolloin alla mainitut roolit muodostavat toimitusjohtaja Henrik Ehrnroothin johtaman KONEen uuden johtokunnan.

- Maantieteelliset alueet:

• Kiinan alue, jota johtaa Joe Bao
  • Aasian ja Tyynenmeren, Lähi-idän ja Afrikan alue, jota johtaa Samer Halabi
  • Eurooppa, jota johtaa Karla Lindahl. Nykyiset Keski- ja Pohjois-Euroopan alue sekä Etelä-Euroopan ja Välimeren alue suunnitellaan yhdistettäväksi Euroopaksi
  • Amerikan alue, jota johtaa Ken Schmid

- Globaalit yksiköt:

• Finance, jota johtaa Ilkka Hara
  • People & Communications, jota johtaa Susanne Skippari
  • Legal, jota johtaa Johannes Frände
  • Commercial and Operations, jota johtaa Hugues Delval. Tämä uusi globaali yksikkö yhdistää osaamista nykyisistä liiketoimintayksiköistä (uudet laitteet, modernisointi ja huolto), markkinoinista ja brändistä, ja kenttätoiminnoista, mahdollistaen vahvemman elinkaariajattelun ja entistä tiiviimmän yhteistyön liiketoimintojen erilaiset luonteet huomioiden
  • Strategy & Transformation, jota johtaa Axel Berkling. Tämä uusi globaali yksikkö varmistaa yhteisen suunnan ja oikeat strategiset prioriteetit
  • Supply Chain, jota johtaa Mikko Korte. Uutena globaalina yksikkönä Supply Chain on vastuussa valmistuksesta, hankinnasta, logistiikasta sekä alan kilpailukykyisimmän ja kestävimmän toimitusketjun varmistamisesta
  • Technology & Innovation, jota johtaa Tomio Pihkala. Technology & Innovation tulee jatkossakin johtamaan KONEen innovaatio- ja tuotekehitystoimintaa ja vamistamaan kilpailukykyiset IT-järjestelmät

Nykyinen johtokunta pysyy tehtävässään ja johtaa siirtymävaihetta heinäkuun 1. päivään saakka, jolloin uusi rakenne astuu voimaan. Tuolloin kaksi nykyistä johtokunnan jäsentä jättää tehtävänsä johtokunnassa:

- Tricia Weener, joka johtaa Marketing & Communications -yksikköä nykyisessä organisaatiossa, ja

- Maciej Kranz, joka johtaa KONEen nykyistä Technology & Innovation -yksikköä.

"Haluan esittää kiitokseni Tricialle ja Maciejille heidän arvokkaasta työstään. He ovat edistäneet merkittävästi strategiamme toteutumista laajentaessamme liiketoimintaamme yhdessä asiakkaidemme kanssa, ja ottaessamme kestävän kehityksen huomioon tarjoomassamme ja toiminnoissa.

Tricia on vahvalla näkemyksellään saanut aikaan selkeän muutoksen siinä, kuinka luomme konkreettista arvoa markkinoinnin ja brändimme avulla. Hän on myös johtanut Marketing and Sales Renewal -nimistä strategista muutosohjelmaamme ja tehnyt siitä vahvan kilpailuedun KONEelle. Marketing and Sales Renewal tulee säilymään yhtenä KONEen strategisena muutosohjelmana.

Maciej on vahvistanut merkittävästi People Flow -visiotamme sulauttamalla digitaaliset ratkaisut osaksi ydintarjontaamme. Tänä päivänä KONE on suunnannäyttäjä alallamme erityisesti digitaalisten ja kestävien ratkaisujen osalta.

Toivotan heille molemmille onnea tuleviin haasteisiin."

Suunnitellut muutokset heijastuvat kauttaaltaan koko organisaatiossa ja suunnitelmat uudesta rakenteesta ja toimintamallista muodostuvat tulevien kuukausien aikana. Suunnittetyö ja muutosneuvottelut alkavat mainituissa yksiköissä paikallisten prosessien mukaisesti.

Alustavien arvioiden mukaan suunnitellut toimenpiteet saattavat johtaa noin 1000 työpaikan vähenemiseen maailmanlaajuisesti, joista noin 150 odotetaan olevan Suomessa. Muutosten tarkemmat vaikutukset tiedotetaan ja tarvittaessa neuvotellaan paikallisesti suunnitelmien edetessä. Suunniteltujen muutosten arvioidaan tuovan noin 100 miljoonan euron vuosittaiset kustannussäästöt. Kustannussäästöt odotetaan saavutettavan asteittain vuoden 2023 toisesta puoliskosta alkaen ja täysimääräisenä vuodesta 2024 eteenpäin. Ohjelmaan liittyvien uudelleenjärjestelykulujen arvioidaan olevan yhteensä noin 130 miljoonaa euroa, joista valtaosan odotetaan kertyvän vuoden 2023 aikana.

Huomautus: Tässä tiedotteessa mainituista suunnitelluista organisaatiomuutoksista neuvotellaan työntekijöiden edustajien kanssa paikallista lainsäädäntöä noudattaen,, eivätkä ne ole lopullisia ennen kuin kyseiset prosessit on saatu päätökseen.

Natalia Valtasaari, sijoittajasuhdejohtaja, puh. +358 204 75 4705

Hanna Rutanen, viestintäjohtaja, puh. +358 41 507 1361

Henrik Ehrnrooth

Susanne Skippari
henkilöstöjohtaja

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Toimitamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2021 KONEen liikevaihto oli 10,5 miljardia euroa, ja vuoden 2021 lopulla henkilöstömäärä oli yli 60 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.