Pörssitiedotteet Julkaistu 16.12.2002

Kone-konserniin kuuluva Partek Oyj Abp, Industri Kapital sekä Parocin johto ovat 15.12.2002 sopineet Banc of America Equity Partnersin kanssa Paroc Group Oy Ab:n osakkeiden myynnistä Banc of America Equity Partnersin hallinnoiman rahaston omistamalle suomalaiselle holding-yhtiölle. Parocin osakkeista on Industri Kapital 1997 -pääomarahastolla noin 47 prosenttia ja Partekilla noin 38 prosenttia. Parocin johdolle on varattu mahdollisuus jatkaa omistajana Parocissa.
Kauppa edellyttää muun muassa kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Kauppa arvioidaan saatavan päätökseen alkuvuodesta 2003.
Parocin myynti on osa KONEen Partek-strategiaa, jonka yhtenä tavoitteena on Partekin ydinliiketoimintoihin kuulumattomien osien myynti. KONEen osuus velattomasta kauppahinnasta on noin 75 miljoonaa euroa sisältäen osakkeiden kauppahinnan ja lainojen takaisinmaksun.
Tapio Hakakari
hallituksen sihteeri
Outi-Maria Liedes
Kari Heinistö, varatoimitusjohtaja, KONE Materials Handling, puh. 0204 55 4542
Michael Rosenlew, johtaja, Industri Kapital, puh. +46 70 3789525, +46 8 6789500
Peder Biese, toimitusjohtaja, Paroc, puh. 0204 55 4868
Paroc on Euroopan johtavia vuorivillaeristeiden valmistajia. Sen valmistamia tuotteita ovat rakennuseristeet, rakennuselementit, tekniset eristeet, laivaeristeet ja akustointituotteet. Parocin liikevaihto vuonna 2001 oli 281 miljoonaa euroa (206 miljoonaan euroa tammi-syyskuussa 2002), ja yhtiössä työskentelee 1 800 henkeä. Parocin päämarkkinat ovat Suomi ja Ruotsi, Baltian maat ja Puola, ja sillä on myyntiyhtiöt 13 maassa.
Industri Kapital on Euroopan johtavia pääomasijoitusyhtiöitä, jonka hallinnoitavat varat ovat yli kolme miljardia euroa. Vuodesta 1989 lähtien Industri Kapital on tehnyt 45 sijoitusta eri aloilla toimiviin eurooppalaisiin yrityksiin. Industri Kapitalin rahastojen sijoittajat ovat pääasiassa suuria pohjoismaisia, eurooppalaisia ja amerikkalaisia institutionaalisia sijoittajia kuten eläkerahastoja, sijoitus- ja vakuutusyhtiöitä.
KONE on globaali palvelu- ja konepajayritys, joka on erikoistunut ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen. Yhtiön liikevaihto on 5,6 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 35 000. KONEen B-osake on listattu Helsingin Pörssissä.

2002-12-16 KONE, Industri Kapital sekä Parocin johto myyvät Parocin Banc of America Equity Partnersille