KONE Oyj:n Tilinpäätöstiedote 2009

Pörssitiedotteet Julkaistu 26.01.2010

Loka-joulukuu 2009: Vahva loppuvuosi

- Loka-joulukuussa 2009 saadut tilaukset olivat 813,5 (10–12/2008: 845,2) miljoonaa euroa. Saadut tilaukset laskivat 3,8 % historiallisin valuuttakurssein laskettuna, mutta nousivat 0,3 % vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna.

- Liikevaihto laski 0,3 % ja oli 1 427 (1 432) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna se kasvoi 2,3 %.

- Liikevoitto oli 202,7 (189,2) miljoonaa euroa eli 14,2 % (13,2 %) liikevaihdosta.

- Rahavirta oli poikkeuksellisen vahva ja oli 198,2 (88,5) miljoonaa euroa.

Tammi-joulukuu 2009: Kokonaisuudessaan hyvää kehitystä

- Tammi-joulukuussa 2009 saadut tilaukset olivat 3 432 (2008: 3 948) miljoonaa euroa. Saadut tilaukset laskivat 13,0 % historiallisin ja 12,7 % vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna. Vuoden 2009 lopussa tilauskannan arvo oli 3 309 (3 577) miljoonaa euroa.

- Liikevaihto kasvoi 3,1 % ja oli 4 744 (4 603) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna kasvu oli 3,7 %.

- Liikevoitto ilman kertaluonteista uudelleenjärjestelykulua oli 600,3 (558,4) miljoonaa euroa tai 12,7 % (12,1 %) liikevaihdosta. Liikevoitto, joka sisältää kertaluonteisen 33,6 miljoonan euron uudelleenjärjestelykulun liittyen kiinteiden kustannusten sopeuttamisohjelmaan, oli 566,7 miljoonaa euroa. Tulos per osake oli 1,84 (1,66) euroa.

- Rahavirta oli poikkeuksellisen vahva ja oli 825,1 (527,4) miljoonaa euroa

- Vuonna 2010 KONEen liikevaihdon arvioidaan laskevan noin 5 % vertailukelpoisin valuuttakurssein. Liikevoiton (EBIT) arvioidaan olevan välillä 560-610 miljoonaa euroa.

- Hallitus ehdottaa vuodelta 2009 jaettavaksi 0,65 euroa osinkoa B-sarjan osakkeelta. Lisäksi hallitus ehdottaa jaettavaksi ylimääräisen 0,65 euron lisäosingon ottaen huomioon KONEen juhlavuosi 2010, jolloin ehdotettava kokonaisosinko on 1,30 euroa B-sarjan osakkeelta.

Avainluvut

10-12/200910-12/
muutos %1-12/20091-12/ 2008muutos %
Saadut tilauksetMe813,5845,2-3,83432,43 947,5-13,0
TilauskantaMe3309,13 576,7-7,53309,13 576,7-7,5
LiikevaihtoMe1426,81 431,6-0,34743,74 602,83,1
LiikevoittoMe202,7189,27,1600,3 x)558,47,5
Liikevoitto%14,213,212,7 x)12,1
Rahavirta liiketoimin-nasta (ennen rahoituseriä ja veroja)Me198,288,5825,1527,4
Tilikauden
voitto
Me166,6147,9466,4418,1
Tilikauden laaja tulosMe165,9156,6449,5436,7
Laimentamaton osakekohtainen tulose0,660,591,841,66
Korollinen nettovelkaMe-504,7-58,3-504,7-58,3
Omavaraisuus-aste%47,039,047,039,0
Nettovelkaan-tumisaste%-37,7-5,6-37,7-5,6

x) Ilman 33,6 miljoonan euron kiinteiden kustannusten sopeuttamisohjelmaan liittyvää kertaluonteista uudelleenjärjestelykulua, joka kirjattiin toisella neljänneksellä.

KONEen toimitusjohtaja Matti Alahuhta vuosikatsauksen yhteydessä:

“Olen hyvin tyytyväinen viime vuoden tulokseemme. Henkilöstömme on tehnyt erinomaista työtä erittäin vaativassa ympäristössä. Haluan kiittää tästä jokaista KONElaista.

Liikevoittomme kasvu jatkui. Palveluliiketoimintamme eteni hyvin ja myös uusien laitteiden liiketoiminnan toimitusten laadun ja tehokkuuden kehitys oli erittäin myönteistä. Olen erityisen tyytyväinen rahavirtamme poikkeuksellisen vahvaan tasoon kuluneena vuonna. Tilausten kehitys viimeisellä neljänneksellä oli myös ilahduttavaa. Näin oli erityisesti Kiinassa, missä markkina-asemamme vahvistui edelleen.

Tästä vahvasta tilanteesta olemme lähteneet hyvässä hengessä vuoteen 2010 tavoitteenamme jatkaa liiketoimintamme kehittämistä saavuttaaksemme hyviä tuloksia myös kuluvana vuonna.”

KONE Tilinpäätöstiedote 2009 (pdf)

KONE Tilinpäätös 2009 (pdf)

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuus sekä puhelinkonferenssi

Suomenkielinen lehdistötilaisuus järjestetään tiistaina 26. tammikuuta 2010 klo 14.15

Englanninkielinen puhelinkonferenssi ja analyytikkotilaisuus alkaa klo 15.45. Tilaisuutta voi seurata myös webcast-muodossa osoitteessa www.kone.com.

Tilaisuudet järjestetään osoitteessa KONE Building, Keilasatama 3, Espoo.

Puhelinkonferenssin numerot:

+1 866 458 4087 (soittajat, USA)
+44 203 043 2436 (soittajat, muut)
Osallistujatunnus: KONE

On demand -taltiointi puhelinkonferenssista on saatavilla osoitteessa www.kone.com myöhemmin samana päivänä.

KONEen tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. KONE tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä ja liukuportaita sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ja modernisointiin, ja kuuluu alansa johtaviin yrityksiin. Vuonna 2009 KONEen liikevaihto oli 4,7 miljardia euroa ja henkilöstömäärä lähes 34 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

Henrik Ehrnrooth, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 0204 75 4260

Henrik Ehrnrooth