Lehdistötiedotteet Julkaistu 29.06.2004

KONEen hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan kunnossapitoasentajat ottavat käyttöön 11 000 huollon kenttäpäätelaitetta 17 maassa seuraavan kahden vuoden aikana. Laitteiden avulla parannetaan hissien, liukuportaiden ja automaattiovien huollon tehokkuutta, lisätään KONEen ja asiakkaan välistä tiedonkulkua ja parannetaan kunnossapitoasentajien työturvallisuutta. Kenttäpäätelaite koostuu taskutietokoneesta, joka Microsoftin Pocket PC Phone Edition -käyttöjärjestelmän ansiosta toimii myös puhelimena ja tiedonsiirtolaitteena, sekä KONEelle TBS:n räätälöimästä TaskMaster-ohjelmistosovelluksesta. KONE on toimialansa ensimmäinen yritys, joka alkaa hyödyntää kenttäpäätejärjestelmän kaltaisia mobiileja ratkaisuja globaalisti tässä laajuudessa.

Päätelaitteet mahdollistavat reaaliaikaisen kommunikoinnin asiakkaan, KONEen asiakaspalvelukeskusten ja kunnossapitoasentajien välillä. Laitteiden ansiosta kunnossapitoasentajat voivat tarjota asiakkaalle reaaliaikaisia raportteja kunnossapito- tai korjaustyön edistymisestä. KONEen palvelukeskukset voivat puolestaan antaa asentajille tietoa uusista työtehtävistä ja varaosatilanteesta, jolloin asiakkaita pystytään palvelemaan entistä nopeammin ja paremmin. Sähköisesti tapahtuvan raportoinnin ansiosta esimiehet voivat käyttää aiempaa enemmän aikaa ja osaamistaan kunnossapitoasentajien tukemiseen.

Kenttäpäätelaitteet tukevat hissien, liukuportaiden ja automaattiovien ennakoivaa huoltoa, sillä tarvittavat kunnossapitotyöt voidaan järjestää jo ennen kuin laitteessa ilmenee vikoja, mikä parantaa laitteiden toimintavarmuutta ja loppukäyttäjien turvallisuutta. Kunnossapitoasentajien turvallisuus paranee kenttäpäätelaitteiden myötä, koska palvelukeskus saa tiedon, jos asentaja ei ole ollut yhteydessä järjestelmään tietyn ajanjakson aikana.

”Liiketoimintamme tärkeimpiä tehtäviä on varmistaa tasainen ihmisten ja tavaroiden virta asiakkaidemme tiloissa ja tarjota asiakkaillemme erinomaista palvelua”, Jim Haugsland, Global Field Mobility Manager, kertoo. ”On tärkeää, että palvelutarjontamme kehittyy jatkuvasti uuden teknologian ja innovatiivisten työskentelytapojen myötä.”

Päätelaitteiden käyttöönotto tukee KONEen tavoitetta parantaa huoltotoiminnan tehokkuutta ja kannattavuutta. Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan liikevaihdosta 60 prosenttia muodostuu huolto- ja modernisointiliiketoiminnasta. Myös liiketoimintaryhmän henkilöstöstä 60 prosenttia työskentelee huolto- ja modernisointitehtävissä.

2004-06-29 KONE tehostaa huoltoliiketoimintaansa ottamalla käyttöön 11 000 Microsoft Windows Mobile -päätelaitetta