Ehdotus KONE Oyj:n hallituksen kokoonpanoksi

Pörssitiedotteet Julkaistu 23.01.2009

KONE Oyj:n hallituksen nimitys- ja palkitsemisvaliokunta ehdottaa 23. helmikuuta 2009 kokoontuvalle varsinaiselle yhtiökokoukselle, että yhtiön hallitukseen valitaan kahdeksan jäsentä ja yksi varajäsen.

Nimitys- ja palkitsemisvaliokunta ehdottaa, että uusiksi hallituksen jäseniksi valittaisiin Anne Brunila, Juhani Kaskeala ja Shunichi Kimura. Hallituksessa jatkaisivat ehdotuksen mukaan Antti Herlin (puheenjohtaja), Sirkka Hämäläinen-Lindfors (varapuheenjohtaja), Matti Alahuhta, Reino Hanhinen ja Sirpa Pietikäinen sekä varajäsenenä Jussi Herlin. Nykyisistä hallituksen jäsenistä Masayuki Shimono ja Iiro Viinanen jäisivät ehdotuksen mukaan pois KONEen hallituksesta. KONE Oyj kiittää Masayuki Shimonoa ja Iiro Viinasta heidän merkittävästä panoksestaan yhtiön hallituksen jäseninä.

Kauppatieteiden tohtori Anne Brunila, 51, on toiminut vuodesta 2006 lähtien Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtajana. Hän on mm. Sampo Oyj:n, Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen, Elinkeinoelämän Valtuuskunnan ja Aalto-korkeakoulusäätiön hallituksen jäsen. Aikaisemmin hän on työskennellyt mm. Valtionvarainministeriön ylijohtajana sekä eri asiantuntija- ja johtotehtävissä Suomen Pankissa ja Euroopan komissiossa.

Amiraali Juhani Kaskeala, 62, on toiminut puolustusvoimain komentajana ja Euroopan unionin sotilaskomitean jäsenenä vuodesta 2001 lähtien. Aikaisemman sotilasuransa aikana hän on toiminut myös mm. Tasavallan Presidentin adjutanttina sekä sotilasasiamiehenä Lontoossa, Haagissa ja Brysselissä.

Shunichi Kimura, 57, on toiminut KONEen allianssipartnerin Toshiba Elevator and Building Systems Corporationin toimitusjohtajana kesäkuusta 2008 lähtien. Aikaisemmin hän on toiminut eri Toshiba-konsernin tehtävissä vuodesta 1975 lähtien.

KONEen tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. KONE tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä ja liukuportaita sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ja modernisointiin, ja kuuluu alansa johtaviin yrityksiin. Vuonna 2008 KONEen liikevaihto oli 4,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä yli 34 800. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

Jukka Ala-Mello, hallituksen sihteeri, puh. 0204 75 4226

Jukka Ala-Mello