Hissi- ja liukuporrastoiminnan kehitys- ja uudelleenjärjestelyohjelman valmistelut alkavat

Pörssitiedotteet Julkaistu 19.10.2004

KONEen hallitus on kokouksessaan 19. lokakuuta 2004 päättänyt aloittaa kehitys- ja uudelleenjärjestelyohjelman valmistelut KONEen hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan kilpailukyvyn ja kannattavuuden varmistamiseksi pitkällä aikavälillä.

Ohjelman avulla pyritään parantamaan erityisesti uusien laitteiden kannattavuutta, joka on heikentynyt vuoden 2004 aikana.

KONE kertoi ensimmäisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksessaan kannattavuuden heikentyneen rakennusprojektien lykkääntymisen vuoksi. Uusien laitteiden kannattavuus ei kehittynyt odotusten mukaisesti toisella vuosineljänneksellä, jolloin kerrottiin myös toimenpiteiden aloittamisesta kannattavuuden parantamiseksi.

Kehitys- ja uudelleenjärjestelyohjelman yksityiskohtaisempi suunnitelma valmistuu maaliskuun loppuun mennessä. Ohjelmasta aiheutuvan kertaluonteisen kustannuksen verojen jälkeen sisältäen käyttöomaisuuden ja konserniliikearvon mahdolliset arvonalentumistappiot arvioidaan olevan noin 70 miljoonaa euroa.

Tapio Hakakari
johtaja, hallituksen sihteeri