Itävallan kilpailuviranomaisen sakkoesitys

Pörssitiedotteet Julkaistu 05.10.2007

KONEen Itävallan tytäryhtiölle ilmoitettiin helmikuussa 2007, että Itävallan kilpailuviranomainen oli tehnyt paikalliselle kartellioikeudelle hakemuksen sakkojen määräämiseksi mahdollisiin kilpailua rajoittaviin toimiin hissi- ja liukuporrastoiminnassa syyllistyneille yhtiöille. KONEen Itävallan tytäryhtiö on ollut yksi tutkituista yhtiöistä.

Asian käsittely on edennyt vaiheeseen, jossa Itävallan kilpailuviranomainen on tehnyt paikalliselle kartellioikeudelle esityksen sakkojen suuruudesta. Kilpailuviranomainen on ehdottanut kartellioikeudelle, että se määräisi KONEen Itävallan tytäryhtiölle 26 miljoonan euron sakot kilpailua rajoittavasta toiminnasta ennen vuoden 2004 puoliväliä.

”Tämä on vasta kilpailuviranomaisen esitys ja samalla mahdollisesti määrättävien sakkojen yläraja”, toteaa KONEen johtokunnan jäsen Klaus Cawén. ”Itävallan kartellioikeus päättää siitä, ovatko tutkittavana olleet yhtiöt syyllistyneet kilpailun vastaisiin toimiin ja mitkä ovat tästä mahdollisesti määrättävät sakot.”

KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä. Se tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä ja liukuportaita sekä monipuolisia ratkaisuja niiden kunnossapitoon ja modernisointiin. KONE huoltaa myös rakennusten automaattiovia. Vuonna 2006 KONEen liikevaihto oli 3,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 29 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan OMX:n Pohjoismaisessa Pörssissä Helsingissä.

Minna Mars, viestintäjohtaja, puh. 0204 75 4501

Klaus Cawén