Jakautuneen Kone Oyj:n osakkeenomistajien kokouksen päätökset, jakautumisessa syntyneiden KONE Oyj:n ja Cargotec Oyj:n osakkeiden hankintamenon määräytyminen ja KONE Oyj:n osavuosikatsauksen julkistaminen

Pörssitiedotteet Julkaistu 07.09.2005

Jakautumisessa purkautuneen Kone Oyj:n (0110139-9) osakkeenomistajien kokous pidettiin Helsingissä 7. syyskuuta 2005. Kokous hyväksyi jakautumisen lopputilityksen sekä sen sisältämät tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen ajalta 1.4.2005–31.5.2005. Hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle myönnettiin vastuuvapaus ajalta 1.4.2005–31.5.2005.
Kone Oyj:n osakkeenomistajien kokouksen hyväksymän lopputilityksen mukaan uudelle KONEelle ja Cargotecille siirtyneiden nettovarallisuuksien suhde on seuraava:
KONE Oyj: 45,08 prosenttia
Cargotec Oyj: 54,92 prosenttia
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisun mukaan se osa Kone Oyj:n osakkeiden hankintamenosta, joka vastaa uudelle KONEelle ja Cargotecille siirtynyttä osaa jakautuvan yhtiön nettovarallisuudesta, katsotaan uuden KONEen ja Cargotecin osakkeiden hankintamenoksi. Mikäli uudelle KONEelle ja Cargotecille siirtyvien nettovarallisuuksien suhde poikkeaa olennaisesti yhtiöiden osakkeiden käypien arvojen suhteesta, hankintamenon jakoperusteena käytetään osakkeiden käypien arvojen suhdetta. Käypien arvojen suhteet tiedotettiin 9. kesäkuuta 2005, ja ne ovat:
Hankintameno laskettuna ensimmäisen noteerauspäivän painotetun keskikurssin perusteella
KONE Oyj: 64,49 prosenttia
Cargotec Oyj: 35,51 prosenttia
Hankintameno laskettuna viiden ensimmäisen noteerauspäivän vastaavan keskikurssin perusteella
KONE Oyj: 64,66 prosenttia
Cargotec Oyj: 35,34 prosenttia
Käytettävän arvon ratkaisee osakkeenomistajan verotusta toimittava veroviranomainen.
Jakautumisen voimaantuloajankohdasta 1. kesäkuuta 2005 johtuen KONE Oyj:n ensimmäinen tilikausi on 1.6.2005–31.12.2005. Tästä johtuen yhtiön olisi tullut laatia osavuosikatsaukset elokuun ja marraskuun lopussa päättyviltä katsauskausilta. Rahoitustarkastus on myöntänyt KONE Oyj:lle poikkeusluvan, jonka mukaan KONE voi julkistaa osavuosikatsauksensa kesä-syyskuulta 2005 siten, että siihen sisältyy osavuositiedot myös kolmen kuukauden jaksolta eli heinä-syyskuulta 2005. Aiemmin julkaistujen suunnitelmien mukaisesti KONE julkistaa osavuosikatsauksen kesä-syyskuulta 2005 ja pro forma -muotoisen katsauksen tammi-syyskuulta 2005 21. lokakuuta 2005.
Tapio Hakakari
johtaja, hallituksen sihteeri
Tapio Hakakari, johtaja, hallituksen sihteeri, puh. 0204 75 4226
Minna Mars, viestintäjohtaja, puh. 0204 75 4501
KONE on maailman neljänneksi suurin hissi- ja liukuporrasyhtiö, ja se tarjoaa kattavia ja innovatiivisia ratkaisuja hissien ja liukuportaiden asennukseen, huoltoon ja modernisointiin sekä automaattiovien huoltoon. KONE mahdollistaa päivittäin turvallisen ja esteettömän liikkumisen sadoille miljoonille ihmisille joka puolella maailmaa. KONEen vuotuinen liikevaihto on noin kolme miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 27 000. Yhtiön B-sarjan osake on noteerattu Helsingin pörssissä.

2005-09-07 Jakautuneen Kone Oyj:n osakkeenomistajien kokouksen päätökset, jakautumisessa syntyneiden KONE Oyj