KONE alansa kärjessä Carbon Disclosure Project -indeksissä

Lehdistötiedotteet Julkaistu 31.10.2012

KONE Oyj, lehdistötiedote, 31.10.2012

KONE saavutti Carbon Disclosure Projectin (CDP) ilmastonmuutokseen liittyvää raportointia mittaavassa indeksissä kiitettävän pistemäärän 90/100. KONEen viime vuoden pistemäärä oli 83.  Korkea pistemäärä on osoitus korkeatasoisesta sisäisestä tiedonhallinnasta sekä yritykseen vaikuttavien ilmastonmuutoskysymysten ymmärtämisestä.

KONEen raportointi perustuu konkreettisiin toimenpiteisiin kasvihuonekaasupäästöjen pienentämiseksi ja yrityksen pistemäärä on parantunut kolmena vuonna peräkkäin. KONE on mukana myös pohjoismaisessa Carbon Disclosure Leadership -indeksissä (CDLI), johon otetaan mukaan paras 10 prosenttia CDP:n Nordic 260 -raportin yhtiöistä. KONE on nyt toista kertaa peräkkäin mukana tutkimuksen parhaiden yritysten joukossa.

"Erinomaisen tason saavuttaminen ympäristöasioiden hallinnassa on yhteistyön tulosta niin organisaation sisällä kuin kumppaniemme kanssa, ja haluankin kiittää kaikkia tähän hienoon saavutukseen osallistuneita", toteaa KONEen ympäristöjohtaja Hanna Uusitalo.

KONEen pitkän aikavälin ympäristötavoitteena on parantaa uusien hissiensä ekotehokkuutta, lisätä asennettujen hissien ja liukuportaiden energiatehokkuutta modernisoinneilla sekä pienentää entisestään omista toiminnoista aiheutuvia ympäristövaikutuksia, erityisesti hiilijalanjälkeä.

Kasvihuonekaasupäästöihin liittyvän raportoinnin lisäksi CDP arvioi yritysten toimintaa ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Arvioinnissa käytetään asteikkoa A-E, jossa luokat A ja B katsotaan erinomaisiksi.  KONEen toiminnan tason arvioitiin olevan B-luokkaa. Tulos on parempi kuin yhdelläkään toisella hissi- ja liukuporrasalan yrityksellä.

"Olemme oikealla tiellä, ja myös ulkoiset sidosryhmät antavat tunnustusta saavutuksistamme. CDP-tuloksemme ovat parantuneet vuosi vuodelta, ja olemme toimialamme selvä johtaja", Uusitalo sanoo.

Voittoa tavoittelematon CDP-organisaatio pyrkii ohjaamaan yrityksiä ja kaupunkeja kasvihuonekaasupäästöjen pienentämiseen ja kestävään veden käyttöön. Carbon Disclosure Leadership -indeksiin pääsevät pohjoismaisissa pörsseissä noteeratut yhtiöt, joilla on ollut ammattimaisin ote ilmastonmuutokseen liittyvien käytäntöjen raportointiin.

Lue lisää KONEen ympäristöasioiden hallinnasta osoitteessa www.kone.com/yritysvastuu.

Lisätietoja CDP:stä: Carbon Disclosure Project

Hanna Uusitalo, ympäristöjohtaja, KONE Oyj, puh. +358 204 75 2562

Aikaisemmin osoitteessa www.kone.com/lehdistö julkaistuja uutisia KONEen yritysvastuusta:

21.10.2011 KONE mukana CDP:n Carbon Disclosure Leadership -indeksissä

KONE kuuluu alansa johtaviin yrityksiin ja tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ja modernisointiin. Eri asiakasryhmien tarpeiden ymmärtäminen on ohjannut yhtiön toimintaa jo sadan vuoden ajan. KONEen tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. Vuonna 2011 KONEen liikevaihto oli 5,2 miljardia euroa ja henkilöstömäärä keskimäärin 35 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.