KONE aloittaa asennustyöt Kingdom Towerin rakennustyömaalla

Lehdistötiedotteet Julkaistu 11.05.2015

KONE Oyj, lehdistötiedote, 11.5.2015

KONE on aloittanut hissiensä asennustöiden valmistelun Kingdom Tower -pilvenpiirtäjän rakennustyömaalla Jeddassa Saudi-Arabiassa. Kingdom Towerin omistaja ja rakennuttaja on Jeddah Economic Company (JEC). Pilvenpiirtäjä on valmistuessaan vuonna 2018 maailman korkein rakennus, ja se nousee jopa yli kilometrin korkeuteen.

KONEen saudiarabialainen yhteisyritys KONE Areeco on yhdessä muiden KONEen asiantuntijoiden kanssa ollut viimeiset kaksi vuotta mukana suunnittelemassa Kingdom Towerin kaikkia hissi-ja liukuporrasratkaisuja. Projektitiimi saapui rakennustyömaalle tammikuussa ja valmistelee parhaillaan hissien johteiden asennustöitä, joiden on määrä alkaa tämän vuoden lopulla. Johteiden ja myöhemmin itse hissikorien asennustyöt etenevät Kingdom Towerin rakenteiden nousun myötä. KONEen suunnittelu- ja projektitiimit valmistelevat samalla projektin seuraavia vaiheita, joihin kuuluu itse hissien toimitus.

KONE toimittaa tähän ennätyksellisen korkeaan rakennukseen edistyksellistä teknologiaa: maailman nopeimmat kaksikoriset hissit, joissa on KONE UltraRope(TM) -nostoköydet, sekä uusimmat People Flow Intelligence -ratkaisut.

"Olen tyytyväinen, että pääsemme nyt KONEen kanssa seuraavaan vaiheeseen Kingdom Towerin rakentamisessa", toteaa Kingdom Towerin ja Kingdom Cityn omistaja- ja rakennuttajayhtiö Jeddah Economic Companyn toimitusjohtaja Mounib Hammoud. "Maailman korkeimman rakennuksen rakentaminen vaatii kekseliäisyyttä ja lujia materiaaleja. KONE onkin maailman ainoa pystysuuntaisen liikenteen ratkaisutoimittaja, joka pystyy vastaamaan Kingdom Towerin vaatimuksiin, esimerkkinä maailman nopeimmat, yli 10 metriä sekunnissa matkustavat DoubleDeck-hissit, jotka saavuttavat maailman korkeimmalla sijaitsevan asuinkerroksen 52 sekunnissa. Hissit vievät myös 660 metrin korkeudella sijaitsevalle näköalatasanteelle. Se tulee olemaan maailman pisin yhtäjaksoinen hissimatka."

"Lisäksi Kingdom Toweriin asennettavissa DoubleDeck-hisseissä voidaan käyttää tavanomaisia koneistoja, sillä KONE UltraRope painaa vain kolmanneksen perinteisten nostoköysien painosta. Ratkaisu parantaa rakennuksen kestävyyttä tuntuvasti pienen energiankulutuksen ansiosta", Hammoud lisää. "Teemme yhdessä KONEen kanssa kaksi uutta ennätystä tässä rakennusprojektissa, jossa syntyy lukuisia muitakin ennätyksiä. Voimme olla ylpeitä tällaisesta kumppanuudesta rakentaessamme maamerkkiä, josta tulee koko Saudi-Arabian ylpeydenaihe."

"On hienoa, että toimintamme Kingdom Towerin rakennustyömaalla on päässyt vauhtiin ja pääsemme aloittamaan omat asennustyöt pilvenpiirtäjän runkorakenteen rakennustöiden rinnalla", toteaa KONEen Suurprojektit-yksikön johtaja Sascha Brozek. "Kingdom Tower nostaa toimialan mahdollisuudet aivan uusiin korkeuksiin, ja olemme ylpeitä, että olemme mukana tässä kehityksessä. Odotamme innolla yhteistyön jatkamista JEC:n, Saudi Binladin Groupin ja muiden tämän upean maamerkin rakentamisessa mukana olevien osapuolten kanssa."

KONE ja JEC ilmoittivat viime vuonna yhteistyösopimuksesta, jonka mukaan KONE toimittaa kaikki hissit ja liukuportaat Kingdom Tower -pilvenpiirtäjään. KONE valmistaa ja asentaa yhteensä 57 hissiä ja kahdeksan liukuporrasta Kingdom Tower -pilvenpiirtäjään.

Aikaisemmin osoitteessa www.kone.com/tiedotteet julkaistuja uutisia Kingdom Tower -projektista:

5.6.2014: KONEelle tilaus maailman korkeimpaan rakennukseen, Kingdom Toweriin Saudi-Arabiassa
10.6.2013: KONE UltraRope(TM) - teknologinen läpimurto korkeiden rakennusten hisseihin

Kuvia, taustatietoa ja videoita on saatavilla KONEen verkkosivuilta seuraavista linkeistä:

Kingdom Tower
KONE UltraRope

Liisa Kivelä, ulkoisen viestinnän johtaja, KONE Oyj, puh. 0204 75 4330, media@kone.com
Karim Itani, myynti- ja markkinointijohtaja, Jeddah Economic Company, puh. +966 503609808, kitani@jec.sa

KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä. Tavoitteenamme on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. KONE tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita, automaattiovia ja integroituja ratkaisuja parantamaan käyttäjäkokemusta rakennuksissa ja niiden välillä. KONEen palvelut kattavat rakennuksen koko elinkaaren, alkaen suunnittelupalveluista aina laitteiden huoltoon, korjauksiin ja modernisointiin. Vuonna 2014 KONEen liikevaihto oli 7,3 miljardia euroa, ja vuoden 2014 lopulla henkilöstömäärä oli yli 47 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

Jeddah Economic Company yrityksenä
Jeddah Economic Company (JEC) perustettiin vuonna 2009 Kingdom Tower -pilvenpiirtäjän ympärille rakentuvan Kingdom Tower City -kaupunkialueen rakentamista varten. Kingdom Tower sijaitsee noin 500 000 m2 tontin suuruisella alueella Jeddassa. Jeddah Economic Companyn perustaja on Kingdom Holding Company, jonka puheenjohtajana toimii prinssi Al Waleed Bin Talal.