KONE ja Toshiba perustavat yhteisyrityksen liukuporrastuotantoon

Pörssitiedotteet Julkaistu 20.04.2005

KONE ja japanilainen Toshiba Elevator and Building Systems Corporation (TELC) ovat sopineet vahvistavansa allianssiaan perustamalla Kiinaan yhteisyrityksen liukuporrastuotantoon.

KONE omistaa uudesta yhtiöstä 70 prosenttia ja TELC 30 prosenttia. Yhteisyritys toimii molempien yhtiöiden pääasiallisena liukuporrastoimittajana, ja se tarjoaa laajan valikoiman KONEen ja TELC:in suunnitteluun perustuvia liukuportaita.
Yhteisyritys toimii Kiinassa kahdessa tuotantoyksikössä eli siihen siirretään KONEen Kunshanin tehtaan ja TELC:in Shenyangin tehtaan liukuporrastuotanto. Yhteisyrityksen arvioidaan aloittavan toimintansa Kunshanissa vuoden 2005 toisella vuosipuoliskolla, ja toimivan täydessä laajuudessaan vuoden 2006 toisella vuosipuoliskolla.
”Yhteisyritys vauhdittaa KONEen liiketoiminnan kasvua ja vahvistaa KONEen asemaa erityisesti Kiinassa, joka on maailman suurin ja nopeimmin kasvava liukuporrasmarkkina. Yhteisyritys tuo markkinoille uuden, TELC:in teknologiaan perustuvan liukuportaan, joka määrittelee erityisesti kauppakeskuksiin ja tavarataloihin tarkoitetuille liukuportaille aivan uuden estetiikan ja laadun tason. Pitkäaikainen yhteistyömme TELCin kanssa tuottaa jälleen hyötyä molemmille osapuolille”, Klaus Cawén, KONEen Toshiba-allianssista vastaava johtaja, kertoo.
Yhteisyrityksen perustamissopimuksessa mainittujen toimien saaminen päätökseen edellyttää vielä tarvittavat viranomaishyväksynnät.
Klaus Cawén
johtaja