KONE ja Toshiba yhteistyöhön korkeiden rakennusten hisseissä

Lehdistötiedotteet Julkaistu 21.04.2004

KONE ja Toshiba Elevator and Building Systems Corporation syventävät allianssiaan aloittamalla pitkäaikaisen yhteistyön korkeiden rakennusten hissiteknologian kehittämisessä.

Yhteistyön ensimmäisessä vaiheessa KONE ja Toshiba ovat sopineet lisenssijärjestelystä, jonka ansiosta KONE voi toimittaa asiakkailleen huippunopeita, Toshiban teknologiaan perustuvia kaksikerroksisia hissejä ja Toshiba saa pääsyn uusille markkina-alueille Aasian ulkopuolella. Allianssipartnerit ovat myös päättäneet tutkia tapauskohtaisesti mahdollisuuksia kilpailla yhdessä suurista projekteista ja niiden toteuttamisesta eri puolilla maailmaa.

Hissiteollisuus kehittää jatkuvasti entistä nopeampia ja tehokkaampia vertikaalisia kuljetusjärjestelmiä jopa yli satakerroksisia pilvenpiirtäjiä varten. Kaksikerroksiset hissit koostuvat kahdesta päällekkäisestä hissikorista samassa hissikuilussa. Tällaisten hissien markkinoiden odotetaan kasvavan seuraavan vuosikymmenen aikana.

"Toshiban kanssa tekemämme yhteistyön hyötyjä asiakkaalle ovat suorituskyvyltään ylivoimaiset hissit, uusien tuotteiden saaminen nopeammin markkinoille sekä mahdolliset uudet teknologiat. Kaksikerroksiset hissit säästävät merkittävästi tilaa ja parantavat kuljetuskapasiteettia. Toshiba tarjoaa kaksikerroksisesta hissistä pitkälle kehittyneen version, jossa hissikorit on mahdollista säätää eri kerrostasoille sopiviksi siten, että ne liikkuvat tarpeen mukaan joko lähemmäs tai kauemmas toisistaan korin kannatinkehyksessä", Klaus Cawén, KONEen Toshiba-allianssista vastaava johtaja, kertoo.

Sekä Toshiballa että KONEella on merkittävät ansiot korkeiden rakennusten hissiprojekteista ympäri maailmaa. Toshiba toimittaa ainoana toimittajana hissit ja liukuportaat Taipei Financial Centeriin Taiwaniin, joka valmistuessaan on maailman korkein rakennus, 508 metriä. Maailman nopeimpien (17 metriä sekunnissa) hissien lisäksi rakennukseen asennetaan 34 kaksikerroksista hissiä, joiden nostokoneistot KONE toimittaa. Toshiba on toimittanut kaksikerroksisia hissejä, joissa on säädettävä kerrosten välinen etäisyys, myös vastikään avattuun 238 metriä korkeaan Roppongi Hills Mori -torniin Tokion keskustassa. KONEen viimeisimpiin korkeiden rakennusten hissireferensseihin kuuluvat Hyatt Center Chicagossa, Citigroupin toimistotalo Lontoossa, Galileo-torni Frankfurt am Mainissa, Shangri-La-hotelli Dubaissa ja Q1-tornitalo Australian kultarannikolla. Q1-tornitalon hissien nopeus on yhdeksän metriä sekunnissa.

Tapio Hakakari
hallituksen sihteeri

Klaus Cawén
johtaja

Klaus Cawén, johtaja, puh. 0204 75 4492

KONE on globaali palvelu- ja konepajayritys, joka on erikoistunut ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen. Se koostuu kahdesta liiketoimintaryhmästä, jotka ovat KONE Hissit ja liukuportaat ja Kone Cargotec. KONE Hissit ja liukuportaat myy, valmistaa, asentaa, huoltaa ja modernisoi hissejä ja liukuportaita sekä huoltaa rakennusten automaattiovia. Kone Cargotec toimittaa tuotteita ja ratkaisuja helpottamaan tavaroiden siirtelyä ja kuormaamista. KONEen B-osake on listattu Helsingin Pörssissä.

2004-04-21 KONE ja Toshiba yhteistyöhön korkeiden rakennusten hisseissä