KONE käynnistää ohjelman vauhdittaakseen strategian toteutusta ja tukeakseen kannattavaa kasvua

Pörssitiedotteet Julkaistu 26.09.2017

KONE Oyj, pörssitiedote, 26. syyskuuta 2017 klo 09.30

KONE julkisti päivitetyn strategiansa vuoden 2017 alussa. Strategian teemana on "Menestymme asiakkaan kanssa" (Winning with Customers), ja tavoitteena on auttaa KONEtta erottumaan kilpailijoista entistä selkeämmin asettamalla asiakkaiden ja käyttäjien tarpeet kaiken kehittämisen keskiöön. KONE on tänään käynnistänyt Accelerate-ohjelman, jonka tavoitteena on vauhdittaa strategian toteutusta ja tukea kannattavaa kasvua.

Ohjelman tavoitteena on luoda nopeampi ja asiakaslähtöisempi organisaatio, joka hyödyntää tehokkaasti mittakaavaetuja voimakkaasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Suunnitellut muutokset sisältävät sekä organisaation rakenteellisia muutoksia että roolien, prosessien ja työkalujen kehitystä ja harmonisointia.

KONEen tavoitteena on vahvistaa maaorganisaatioiden asiakasrajapinnassa olevia toimintoja säilyttäen selkeän vastuun liiketoiminnasta paikallisella tasolla. Alueorganisaatiot ja konsernitoiminnot tulevat suunnitelmien mukaan ottamaan merkittävämmän roolin tukiprosesseissa mahdollistaen maaorganisaatioiden paremman keskittymisen arvon luontiin asiakkaille. Tämä edellyttää tehokkaampaa osaamisen jakamista ja resurssien hyödyntämistä esimerkiksi keskitettyjen osaamis- ja palvelukeskusten muodossa.

Ohjelman arvioidaan tuovan noin 100 miljoonan euron vuotuiset kustannussäästöt. Kustannussäästöjen odotetaan toteutuvan vaiheittain vaikuttaen täysimääräisesti vuoden 2020 lopusta eteenpäin. Alustavan arvion mukaan ohjelman toteutuksesta seuraa mahdollisesti noin 1 000 työpaikan vähennys globaalisti seuraavan kolmen vuoden aikana. Tarkemmin ohjelman vaikutuksista tullaan viestimään ja neuvottelemaan tarpeen mukaan paikallisesti suunnitelmien edetessä. Ohjelmasta aiheutuvien kustannusten odotetaan olevan kaiken kaikkiaan noin 100 miljoonaa euroa, josta suurimman osan arvioidaan toteutuvan seuraavan kahden vuoden aikana.

"Muutos ja kyky uudistua ovat aina olleet merkittäviä menestystekijöitä KONEelle. Tämän päivän yhä nopeammin muuttuvassa maailmassa uudistuminen on entistäkin tärkeämpää," sanoo toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth. "Strategiamme toteutus on lähtenyt hyvin käyntiin, ja olen luottavainen, että tämän muutosohjelman myötä meillä on parhaat edellytykset menestyä asiakkaidemme kanssa."

Sijoittajat ja analyytikot: Sanna Kaje, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 0204 75 4705, sanna.kaje@kone.com
Media: Liisa Kivelä, viestintäjohtaja, puh. 0400 308 484, liisa.kivela@kone.com

Henrik Ehrnrooth

Susanne Skippari
Henkilöstöjohtaja

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2016 KONEen liikevaihto oli 8,8 miljardia euroa ja vuoden 2016 lopulla henkilöstömäärä oli yli 52 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.