KONE-konsernin osavuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2003

Pörssitiedotteet Julkaistu 22.07.2003

Liikevaihto ja kannattavuus kehittyivät suunnitellusti

• Tilaukset kasvoivat 2 317 (1-6/2002: 1 108) miljoonaan euroon. Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan osuus oli 1 018 (1 108) miljoonaa euroa (ei muutosta vertailukelpoisin valuuttakurssein) ja materiaalinkäsittelyn 1 298 (1 242, ei konsolidoitu) miljoonaa euroa (kasvu vertailukelpoisin valuuttakurssein 14 prosenttia).
  • Liikevaihto oli 2 504 (1 378) miljoonaa euroa. Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan liikevaihto oli 1 238 (1 378) miljoonaa euroa (lasku vertailukelpoisin valuuttakurssein kaksi prosenttia). Materiaalinkäsittelyn liikevaihto oli 1 266 (1 213) miljoonaa euroa (kasvu vertailukelpoisin valuuttakurssein 13 prosenttia).
  • Konsernin liikevoitto ennen konserniliikearvon poistoja oli 177,6 (117,3) miljoonaa euroa. Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan liikevoitto ennen konserniliikearvon poistoja oli 117,5 (117,3) miljoonaa euroa eli 9,5 (8,5) prosenttia liikevaihdosta ja materiaalinkäsittelyn vastaavasti 67,1 (40,6) miljoonaa euroa eli 5,3 (3,3) prosenttia liikevaihdosta. Kohdistamattomat konsernikulut olivat 7,0 (0,0) miljoonaa euroa.
  • Kassavirta liiketoiminnasta ennen rahoituskuluja ja veroja oli 185,0 (182,8) miljoonaa euroa. Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan osuus oli 126,2 (182,8) miljoonaa euroa ja materiaalinkäsittelyn osuus 58,8 (27,5) miljoonaa euroa.
  • Nettovelka pieneni 952,7 (31.12.2002: 1 252) miljoonaan euroon.
  • Katsauskauden voitto oli 72,1 (60,8) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos nousi 1,04 eurosta 1,15 euroon.
  • Traktori- ja metsäkoneliiketoiminnoille haetaan uusia omistajia.

Materiaalinkäsittely on konsolidoitu tilinpäätökseen 1. heinäkuuta 2002 alkaen. Tämän vuoksi vertailuluvut vuoden 2002 ensimmäiseltä vuosipuoliskolta eivät ole konsolidoituja. Vertailuluvut on esitetty vertailuajanjakson valuuttakurssiin. Materiaalinkäsittelyn vertailuluvut vuoden 2002 ensimmäiseltä vuosipuoliskolta eivät sisällä myytyjen Nordkalkin ja Parocin lukuja.

KONEen hallituksen puheenjohtaja Antti Herlin osavuosikatsauksen julkistamisen yhteydessä:

”Ensimmäisen puolen vuoden tulos on linjassa julkaisemiemme koko vuotta koskevien arvioiden kanssa.

Hissien ja liukuportaiden uusien laitteiden markkinatilanne oli katsauskaudella haastava. KONE vahvisti tästä huolimatta markkina-asemaansa Euroopassa ja Yhdysvalloissa, ja huoltotoiminta kehittyi tasaisesti. KONEen menestys Kiinan ja Australian markkinoilla jatkui. Liiketoimintaryhmän kannattavuus paranee suunnitelmiemme mukaisesti.

Materiaalinkäsittelyn liikevaihdon ja tilausten kasvu oli suotuisaa. Kasvu oli lähes yksinomaan orgaanista, mikä on hyvä merkki liiketoimintojen potentiaalista. Myös liiketoimintaryhmän kannattavuus parani selvästi.

Olemme julkistaneet päätöksemme keskittyä hissi- ja liukuporrasliiketoimintaan sekä kontin- ja kuormankäsittelyyn. Traktori- ja metsäkoneliiketoiminnoille haetaan uusia omistajia. Uusien omistajien haku on käynnistynyt hyvin ja kerromme syksyn aikana prosessin edistymisestä.”

Aimo Rajahalme
talous- ja rahoitusjohtaja

Outi-Maria Liedes

Aimo Rajahalme
talous- ja rahoitusjohtaja, KONE
puh. 0204 75 4484

KONE on globaali palvelu- ja konepajayritys, joka on erikoistunut ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen. Yhtiön vuotuinen liikevaihto on 5,5 miljardia euroa ja henkilöstön määrä lähes 35 000. KONEen B-osake on listattu Helsingin Pörssissä.

Osavuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2003

2003-07-22 KONE-konsernin osavuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2003