KONE-konsernin osavuosikatsaus tammi–maaliskuulta 2006

Pörssitiedotteet Julkaistu 25.04.2006

KONEen tilaukset kasvoivat poikkeuksellisen voimakkaasti

• Sekä uusien laitteiden että modernisointien osalta tilaukset kasvoivat poikkeuksellisen voimakkaasti kaikilla markkina-alueilla. Kasvu oli 39 prosenttia, vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna 34 prosenttia.
  • Tilauskannan marginaali (%) oli samalla tasolla kuin vuosi sitten.
  • Liikevaihto kasvoi 13 prosenttia ja oli 735 miljoonaa euroa.
  • Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna kasvu oli 9 prosenttia.
  • Liikevoitto parani 33 prosenttia ja oli 51,7 (39,0 x)) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihtoa ja liikevoittoa koskevat näkymät vuodelle 2006 säilyvät ennallaan.

Avainluvut

1-3/2006Pro forma 1-3/2005Pro forma 1-12/2005Edellinen tilikausi 6-12/2005
Saadut tilaukset, MEUR840.3604.12,639.21,622.1
Tilauskanta, MEUR2,654.02,023.12,326.82,326.8
Liikevaihto, MEUR735.0649.33,242.22,101.4
Liikevoitto, MEUR51.739.0 x)272.0 x)194.7
Kassavirta liiketoiminnasta (ennen rahoituseriä ja veroja), MEUR117.368.8329.4215.4
Tilikauden voitto, MEUR31.8-40.0108.8124.0
Nettovelka, MEUR129.731.399.399.3
Omavaraisuusaste, %26.832.531.231.2
Nettovelkaantumisaste, %22.64.614.814.8

x) Ilman 89,2 miljoonan euron varausta kehitys- ja uudelleenjärjestelyohjelmaan. Liikevoitto sisältäen varauksen oli 182,8 miljoonaa euroa vuodelta 2005 ja -50,2 miljoonaa euroa ajalta 1-3/2005.

KONEen toimitusjohtaja Matti Alahuhta osavuosikatsauksen yhteydessä:

"Ensimmäisen neljänneksen tulos vastasi odotuksiamme. Markkinat säilyivät vahvoina maailmanlaajuisesti. KONEen erityisen vahva tilausten kasvu ja samanaikaisesti jatkuvasti parantuva kannattavuus heijastavat kehitysohjelmiemme etenemistä ja ovat samalla merkki siitä, että kehitystoimenpiteemme johtavat yhtä konkreettisempiin tuloksiin.

Asiakaslähtöisyytemme on vähitellen vahvistumassa ja olemme onnistuneet hyvin hankkeissamme parantaa tuotekilpailukykyämme nopeasti Pohjois-Amerikassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella. Palvelutoiminnassa olemme toteuttamassa kehitystoimenpiteitä, jotka yksinkertaistavat ja nopeuttavat huoltohenkilöstömme työskentelyä.

Olemme kehittämässä uusia vahvuuksia, joilla täydennämme perinteisiä osaamisalueitamme. Olen hyvin tyytyväinen toimintamme kehittymiseen."

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuus sekä puhelinkonferenssi

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuus järjestetään 25. huhtikuuta 2006 klo 14.00 osoitteessa KONE Building, Keilasatama 3, Espoo.

Puhelinkonferenssi (englanninkielinen) analyytikoille ja sijoittajille alkaa klo 16.00 seuraavissa numeroissa:
+1-617-213-8895 (soittajat, USA) ja
+44-20-7365-8426 (soittajat, muut),
osallistujatunnus: KONE Corporation.

Puhelinkonferenssi on seurattavissa audio webcast -muodossa osoitteessa www.kone.com klo 16.00 alkaen. On demand -taltiointi puhelinkonferenssista on saatavilla KONEen Internet-sivuilla myöhemmin samana päivänä.

Aimo Rajahalme
talous- ja rahoitusjohtaja

Aimo Rajahalme, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 0204 75 4484

KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä. Se tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä ja liukuportaita sekä monipuolisia ratkaisuja niiden kunnossapitoon ja modernisointiin. KONE huoltaa myös rakennusten automaattiovia. Vuonna 2005 KONEen liikevaihto oli 3,2 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 27 000. Yhtiön B-sarjan osake on noteerattu Helsingin pörssissä.

The entire release in PDF format

2006-04-25 KONE-konsernin osavuosikatsaus tammi–maaliskuulta 2006