KONE nimittää Axel Berklingin Aasian ja Tyynenmeren alueesta vastaavaksi johtajaksi ja johtokunnan jäseneksi

Pörssitiedotteet Julkaistu 15.07.2016

KONE Oyj, pörssitiedote, 15. heinäkuuta 2016 klo 09.00

Axel Berkling (49) on nimitetty Aasian ja Tyynenmeren alueesta vastaavaksi johtajaksi ja KONEen johtokunnan jäseneksi 1. lokakuuta 2016 alkaen. Hänen asemapaikkansa tulee olemaan Singapore ja hän raportoi toimitusjohtaja Henrik Ehrnroothille. Aasian ja Tyynenmeren alue kattaa KONEen liiketoiminnan tällä maantieteellisellä alueella Kiinaa lukuunottamatta.

Axel Berkling seuraa tehtävässään Neeraj Sharmaa, joka on päättänyt lähteä KONEelta palatakseen Intiaan ja siirtyäkseen uusien haasteiden pariin yhtiön ulkopuolelle. Neeraj Sharma on ollut KONEen palveluksessa vuodesta 2009, ensin KONEen Intian maayhtiön johtajana ja syyskuusta 2014 alkaen Aasian ja Tyynenmeren alueesta vastaavana johtajana. Hän jatkaa tässä roolissa syyskuun 2016 loppuun asti.

Axel Berkling aloitti uransa KONEen Saksan-yhtiön taloustoiminnoissa vuonna 1998. Vuosina 2007-2012 hän toimi useissa rooleissa liiketoiminnan parissa, muun muassa KONEen Saksan palveluliiketoiminnan johtajana. Vuonna 2012 hän nousi KONEen Saksan-yhtiön johtajaksi. Hän on kauppatieteen maisteri Fachhochschule Nordostniedersachsenista. Axel Berklingin seuraajan haku on käynnissä.

"Haluan kiittää Neerajia hänen johtajakautensa aikana antamastaan panoksesta liiketoiminnan kasvattamisessa ja KONEen markkina-aseman parantamisessa edelleen, erityisesti Intiassa. Olen tyytyväinen siitä, että Axel tulee johtokunnan jäseneksi vastaamaan Aasian ja Tyynenmeren alueesta. Axelin johdolla KONEen Saksan-liiketoiminta on kehittynyt erittäin myönteisesti. Olen vakuuttunut siitä, että hänen asiakaslähtöisyytensä lisäarvon tuottamisessa mahdollistaa KONEen jo vahvan markkina-aseman parantamisen entisestään Aasian ja Tyynenmeren alueella," sanoo Henrik Ehrnrooth, KONEen toimitusjohtaja.

Max Alfthan, markkinointi- ja viestintäjohtaja, puh. 0204 75 4775

Henrik Ehrnrooth

Kerttu Tuomas
henkilöstöjohtaja

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2015  KONEen liikevaihto oli 8,6 miljardia euroa ja vuoden 2015 lopulla henkilöstömäärä oli lähes 50 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.