KONE nostaa liikevaihto- ja liikevoittonäkymiään vuodelle 2013

Pörssitiedotteet Julkaistu 11.09.2013

KONE Oyj, pörssitiedote,  11. syyskuuta 2013 klo 15.10

KONE Oyj nostaa näkymiään liikevaihdon ja liikevoiton (EBIT) osalta vuodelle 2013. KONE arvioi liikevaihdon kasvavan 11-14 % vuoteen 2012 verrattuna vertailukelpoisin valuuttakurssein. Liikevoiton (EBIT) arvioidaan olevan 920-955 miljoonaa euroa, olettaen, että valuuttojen muuntokurssit eivät eroa merkittävästi syyskuun 2013 alun tilanteesta.

Aiemmin KONE arvioi liikevaihtonsa kasvavan 9-11 % vuoteen 2012 verrattuna vertailukelpoisin valuuttakurssein. Liikevoiton (EBIT) arvioitiin olevan 890-920 miljoonaa euroa, olettaen, että valuuttojen muuntokurssit eivät eroaisi merkittävästi vuoden 2013 alun tilanteesta.

Pääasiallinen syy näkymien nostamiselle on Kiinan rahamarkkinoiden likviditeetin parantumisen vaikutus KONEen liiketoimintaan. Seurauksena likviditeetin parantumisesta KONEen uusien laitteiden toimitukset Kiinassa ovat kolmannen vuosineljänneksen aikana olleet odotettua korkeammalla tasolla, ja toimitusten vahvuuden odotetaan jatkuvan loppuvuonna 2013. Lisäksi odotettua parempi kehitys KONEen tuotantoverkoston tuottavuudessa parantaa KONEen liikevoittonäkymiä.

Rahamarkkinoiden likviditeetti tiukkeni Kiinassa merkittävästi kesäkuussa, ja KONE odotti tiukkuuden vaikuttavan asiakasmaksuihin ja siten myös sen uusien laitteiden toimituksiin toisen vuosipuoliskon aikana. Likviditeetti Kiinassa kuitenkin parantui nopeasti, ja KONEen toimitukset ovat olleet odotettua korkeammalla tasolla. Parantunut likviditeetti on näkynyt myös myyntisaamisten kehityksessä.

KONEen liiketoiminnan kehitys muilla alueilla on ollut laajalti yhtiön odotusten mukaista.

"Olen hyvin tyytyväinen Kiinan liiketoimintamme vahvana jatkuvaan kehitykseen sekä rohkaisevaan lisäarvon kehitykseen globaalissa tuotantoverkostossamme. Olemme olleet positiivisesti yllättyneitä siitä, kuinka ripeästi  rahoitustilanne Kiinan markkinalla on parantunut kesä-heinäkuun tiukasta tilanteesta. Johtuen tästä nopeasta muutoksesta uusien laitteiden toimituksemme Kiinassa ovat olleet korkeammalla tasolla kuin arvioimme osavuosikatsauksemme yhteydessä heinäkuussa. Odotamme toimitusten jatkuvan vahvalla tasolla myös loppuvuonna. Uusien hissien ja liukuportaiden tilauksiin vaikuttava kysyntä Kiinan markkinalla on kehittynyt odotustemme mukaisesti, ja arviomme koko vuoden markkinakasvusta on edelleen 10-15 %", toteaa KONEen toimitusjohtaja Matti Alahuhta.

KONE julkistaa osavuosikatsauksensa kuluvan vuoden tammi-syyskuulta 22. lokakuuta 2013.

Karla Lindahl, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 0204 75 4441.

Henrik Ehrnrooth
Talousjohtaja

Anne Korkiakoski
Markkinointi- ja viestintäjohtaja

KONE kuuluu alansa johtaviin yrityksiin ja tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ja modernisointiin. Eri asiakasryhmien tarpeiden ymmärtäminen on ohjannut yhtiön toimintaa jo sadan vuoden ajan. KONEen tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. Vuonna 2012 KONEen liikevaihto oli 6,3 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 40 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.