Pörssitiedotteet Julkaistu 01.12.2011

KONE tiedotti toukokuussa 2011 sopineensa omistusosuutensa kasvattamisesta kiinalaisesta GiantKONE Elevators Co., Ltd. -yhteisyrityksestään (”GiantKONE”) ostamalla 40 prosentin lisäosuuden Zhejiang Giant Holdings Co., Ltd.:lta (”Giant Holdings”). Tämän kaupan seurauksena KONE kasvattaa omistusosuuttaan GiantKONEesta aiemmasta 40 prosentin osuudesta 80 prosenttiin. Kaikki kaupan edellytykset on täytetty, ja kauppa on saatettu onnistuneesti loppuun 1. joulukuuta 2011. KONE on maksanut 950 miljoonan renminbin kauppahinnan kokonaisuudessaan Giant Holdingsille.

Kaupan myötä KONEesta tulee GiantKONEen enemmistöomistaja. KONE konsolidoi GiantKONEen 1. joulukuuta 2011 alkaen. Giant Holdings jatkaa GiantKONEen osakkeenomistajana 20 prosentin osuudella. Kauppa sisältää optioehdon, jonka mukaan KONE voi ostaa loput 20 prosenttia GiantKONEesta, ja Giant Holdings vastaavasti myydä 20 prosentin osuutensa KONEelle. GiantKONEen liiketoiminta jatkuu erillisenä yksikkönä GiantKONE -tuotemerkillä.

KONE kirjaa kaupan loppuunsaattamisen yhteydessä IFRS 3:n mukaisesti noin 65 miljoonan euron arvoisen kertaluontoisen voiton ennen kauppaa omistamansa 40 prosentin omistusosuuden uudelleenarvostamisen seurauksena. Tämä uudelleenarvostus kirjataan osuuteen osakkuusyhtiöiden tuloksesta.

Yrityskaupan konsolidoinnilla ei odoteta olevan olennaista vaikutusta KONEen vuoden 2011 liikevaihtoon. Johtuen IFRS 3:n mukaisista oikaisuista kuten aineettomien hyödykkeiden poistoista sekä transaktiokustannuksista, yrityskaupan konsolidoinnilla odotetaan olevan marginaalinen negatiivinen vaikutus KONEen liikevoittoon vuonna 2011 ja marginaalinen positiivinen vaikutus KONEen liikevoittoon vuonna 2012.

KONE kuuluu alansa johtaviin yrityksiin ja tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ja modernisointiin. Eri asiakasryhmien tarpeiden ymmärtäminen on ohjannut yhtiön toimintaa jo sadan vuoden ajan. KONEen tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. Vuonna 2010 KONEen liikevaihto oli 5 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 33 800. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

Sijoittajat ja analyytikot:
Karla Lindahl, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 020 475 4441

Media:
Anne Korkiakoski, markkinointi- ja viestintäjohtaja, puh. 050 67 411
Lue 9.5.2011 aiheesta julkaistu tiedote: KONE to strengthen its position in China by increasing its ownership in Giant KONE to 80%

Matti Alahuhta, toimitusjohtaja

Klaus Cawén, johtaja, yritysjärjestelyt ja strategiset allianssit, Venäjä, lakiasiat

2011-12-01 KONE on saattanut loppuun omistusosuutensa kasvattamisen GiantKONEesta 40 prosentista 80 prosenttiin