Pörssitiedotteet Julkaistu 02.05.2005

KONE Oyj:n (Yhtiö) hallitus on päättänyt kokouksessaan 2.5.2005 hakea Helsingin Pörssi Oy:ltä Yhtiön jakautumisessa muodostuvien uuden KONE Oyj:n ja Cargotec Oyj:n B-sarjan osakkeiden ja molempien yhtiöiden A- ja B-sarjojen optio-oikeuksien ottamista kaupankäynnin kohteiksi Helsingin Pörssin päälistalla. Yhtiö jättää listalleottohakemukset arviolta 13.5.2005. Kaupankäynnin uusien yhtiöiden osakkeilla ja optio-oikeuksilla odotetaan alkavan 1.6.2005.
Yhtiön jakautumisen ja uusien yhtiöiden KONE Oyj:n ja Cargotec Oyj:n listaamisen tarkoituksena on jakaa Yhtiön liiketoiminnat itsenäisiin yhtiöihin, joita voidaan kehittää ja niiden kasvua ja tuloksellisuutta tukea yhtiöiden omien strategioiden mukaisesti. Liiketoimintojen eriyttämisen myötä sijoitusten läpinäkyvyys kasvaa, ja osakkeenomistajalla on mahdollisuus valita, mille toimialalle hän kohdistaa sijoituksensa. Erillisinä yhtiöinä molemmilla yhtiöillä on parhaat mahdollisuudet kehittää ja kasvattaa toimintaansa omien strategioidensa mukaisesti. Jakamisen jälkeen syntyy kaksi pörssiyhtiötä, joilla on vahva tase ja erilliset osakepääomat, mikä parantaa mahdollisuuksia yritysjärjestelyihin.
Yhtiön hallitus on antanut selvityksen jakautumisessa muodostuvien uusien yhtiöiden tulevaisuuden näkymistä ja viimeaikaisesta kehityksestä tänään julkistetuissa KONE Oyj:n tilikauden 1.1.2004–31.3.2005 tilinpäätöksessä ja uuden KONE Oyj:n ja Cargotec Oyj:n pro forma -katsauksissa tammi-maaliskuulta 2005.
Yhtiö on laatinut uusien yhtiöiden listalleottoesitteet, jotka julkistetaan arviolta 25.5.2005. Yhtiö tiedottaa erikseen listalleottoesitteiden julkistamisesta.
Tapio Hakakari
johtaja, hallituksen sihteeri
Minna Mars,
Tapio Hakakari, johtaja, hallituksen sihteeri, puh. 0400 408 316