KONE Oyj:n osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta 2013

Pörssitiedotteet Julkaistu 23.04.2013

KONE Oyj, pörssitiedote,23. huhtikuuta 2013 klo 12.30

Tammi-maaliskuu 2013: Erittäin vahva alku vuodelle

• Tammi-maaliskuussa 2013 saadut tilaukset olivat 1 712 (1-3/2012: 1 366) miljoonaa euroa. Saadut tilaukset kasvoivat 25,4 % historiallisin valuuttakurssein laskettuna ja 24,7 % vertailukelpoisin valuuttakurssein lasket­tuna. Maaliskuun 2013 lopussa tilauskanta oli 5 823 (31.12.2012: 5 050) miljoonaa euroa.

• Liikevaihto kasvoi 12,7 % 1 399 (1 241) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein kasvu oli 12,2 %.

• Liikevoitto oli 160,4 (134,6) miljoonaa euroa eli 11,5 % (10,8 %) liikevaihdosta.

• Rahavirta liiketoiminnasta oli 297,8 (252,2) miljoonaa euroa.

• KONE täsmentää vuoden 2013 näkymiään ensimmäisen neljänneksen vahvan tilausvirran johdosta. KONEen liikevaihdon arvioidaan kasvavan 7-10 % vertailukelpoisin valuuttakurssein verrattuna vuoteen 2012. Liikevoiton (EBIT) arvioidaan olevan 870-920 miljoonaa euroa, olettaen, että valuuttojen muuntokurssit eivät eroa merkittävästi vuoden 2013 alun tilanteesta. Aikaisemmin KONE arvioi liikevaihdon kasvavan 5-9 % vertailukelpoisin valuuttakurssein vuoteen 2012 verrattuna. Aikaisempi näkymä liikevoiton (EBIT) osalta oli 840-920 miljoonaa euroa, olettaen, että valuuttojen muuntokurssit eivät eroa merkittävästi vuoden 2013 alun tilanteesta.

Avainluvut

Vertailutiedot vuodelta 2012 on oikaistu uudistetun IAS 19, Työsuhde-etuudet -standardin mukaisesti.

1-3/
1-3/
1-12/
Saadut tilaukset Me 1 712,4 1 365,9 5 496,2
Tilauskanta Me 5 823,1 4 842,8 5 050,1
Liikevaihto Me 1 398,7 1 241,3 6 276,8
Liikevoitto (EBIT) Me 160,4 134,6828,7 1)
Liikevoitto (EBIT)%11,510,813,2 1)
EBITA Me 165,2 143,3861,5 1)
EBITA%11,811,513,7 1)
Rahavirta liiketoiminnasta
(ennen rahoituseriä ja veroja)
Me 297,8 252,2 1 070,8
Tilikauden voitto Me 125,8 109,5 611,0
Tilikauden laaja tulos Me 143,094,6 591,7
Laimentamaton
osakekohtainen tulos
e 0,49 0,43 2,35
Korollinen nettovelka Me -406,5 -489,8 -574,0
Omavaraisuusaste%37,746,347,1
Nettovelkaantumisaste% -26,6 -29,2 -31,3

1) Ilman 37,3 miljoonan euron kertaluonteista kulua, joka liittyy tukitoimintojen kehittämisohjelmaan ja kustannusten sopeuttamisohjelmaan.

Toimitusjohtaja Matti Alahuhta katsauksen yhteydessä:

"Vuotemme alkoi erittäin vahvasti. Saadut tilaukset kasvoivat 25 % 1 712 miljoonaan euroon seurauksena poikkeuksellisen vahvasta kasvusta sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella että Pohjois-Amerikassa. Liikevaihto kasvoi yli 12 % 1 399 miljoonaan euroon ja liikevoitto 19 % 160 miljoonaan euroon. Liiketoiminnan rahavirta oli erittäin hyvällä 298 miljoonan euron tasolla. Haluan esittää kiitokseni KONEen koko henkilöstölle erinomaisesta työstä!

Markkinoiden kehitys oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä pitkälti odotustemme mukaista. Kiinan uusien laitteiden markkinan kasvu oli kuitenkin selvästi nopeampaa kuin odotimme. Arvioimme kasvuvauhdin Kiinassa laskevan selvästi jo vuoden toisella neljänneksellä, ja odotuksemme Kiinan markkinan kasvusta koko vuoden osalta on noin 10 %. Myös muualla Aasian ja Tyynenmeren alueella uusien laitteiden markkina kasvoi. Markkinan kasvu Pohjois-Amerikassa jatkui, mutta hintakilpailu pysyi tiukkana erityisesti huoltomarkkinalla. Euroopassa uusien laitteiden ja modernisointimarkkinan lasku jatkui, ja huollon hinnoitteluympäristö pysyi haastavana erityisesti Etelä-Euroopassa.

Seurauksena ensimmäisen neljänneksen vahvasta tilausvirrasta olemme täsmentäneet liiketoimintanäky­miämme koko vuoden osalta. Odotamme nyt liikevaihdon kasvavan 7-10 % vertailukelpoisin valuutoin ja liike­voiton olevan 870-920 miljoonaa euroa, olettaen, että valuuttojen muuntokurssit eivät muutu merkittävästi."

Toimintaympäristötammi-maaliskuussa 2013

Vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä uusien laitteiden markkina kasvoi Aasian ja Tyynenmeren alueella nopeam­min kuin vuoden 2012 lopussa, kun taas muiden alueiden kehitys jatkui suurelta osin samanlaisena kuin vuoden 2012 lopulla. Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan (EMEA) alueella uusien laitteiden kysyntä heikentyi hieman mutta säilyi suhteellisen hyvällä tasolla Keski-ja Pohjois-Euroopassa, ja laski edelleen jo ennestään heikolta tasolta Etelä-Euroopassa. Pohjois-Ameri­kassa markkinan kasvu jatkui. Suurprojektien segmentti kasvoi Kiinan ja Lähi-idän korkean aktiviteettitason vauhdittamana. Modernisointimarkkina oli maailmanlaajuisesti suhteellisen vakaa, joskin alueellisin vaihteluin. Huoltomarkkinat kasvoivat useimmissa maissa, joskin kasvuvauhti oli matala maissa, joissa uusien laitteiden markkina on ollut heikko viime vuosina. Hin­takilpailu pysyi erittäin tiukkana, erityisesti alueilla, joilla koko­naismarkkinan aktiviteetti oli matalalla tasolla.

Markkinanäkymät 2013

Uusissa laitteissa Aasian ja Tyynenmeren alueen markkinan odotetaan kasvavan selvästi vuonna 2013. Kiinan uusien laitteiden markkinan odotetaan kasvavan noin 10 % vuonna 2013. Keski- ja Pohjois-Euroopan markkinan odotetaan heikkenevän hieman, ja Etelä-Euroopan markkinan odotetaan laskevan edelleen jo heikolta tasolta. Pohjois-Amerikan markkinan asteittaisen elpymisen odotetaan jatkuvan.

Modernisointimarkkinan odotetaan olevan suunnilleen vuoden 2012 tasolla tai heikkenevän hieman.

Huoltomarkkinan odotetaan edelleen kehittyvän melko hyvin useimmissa maissa.

Liiketoimintanäkymät 2013

KONE täsmentää vuoden 2013 näkymiään ensimmäisen nel­jänneksen vahvan tilausvirran johdosta.

KONEen liikevaihdon arvioidaan kasvavan 7-10 % vuoteen 2012 verrattuna vertailukelpoisin valuuttakurssein.

Liikevoiton (EBIT) arvioidaan olevan 870-920 miljoonaa euroa, olettaen, että valuuttojen muuntokurssit eivät eroa mer­kittävästi vuoden 2013 alun tilanteesta.

Aikaisemmat liiketoimintanäkymät

KONEen liikevaihdon arvioidaan kasvavan 5-9 % vuoteen 2012 verrattuna vertailukelpoisin valuuttakurssein.

Liikevoiton (EBIT) arvioidaan olevan 840-920 miljoonaa euroa, olettaen, että valuuttojen muuntokurssit eivät eroa merkittävästi vuoden 2013 alun tilanteesta.

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuudet

Suomenkielinen lehdistötilaisuus järjestetään tiistaina 23. huhtikuuta 2013 klo 14.15.

Englanninkielinen analyytikkotilaisuus alkaa klo 15.45. Tilaisuus on seurattavissa internetin kautta webcast-lähetyksenä osoitteessa www.kone.com. Tilaisuuden yhteydessä järjestetään puhelinkonferenssi, jonka tiedot on esitetty alla.

Tilaisuudet järjestetään osoitteessa KONE Building, Keilasatama 3, Espoo.

Puhelinkonferenssien numerot:

Soittajat, USA: +1 334 323 6203
Soittajat, Iso-Britannia: +44 207 1620 177
Soittajat, Suomi: 09 2313 9202
Osallistujatunnus: KONE

On-demand -taltiointi webcast-lähetyksestä on saatavilla osoitteessa www.kone.com myöhemmin samana päivänä.

Karla Lindahl, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 0204 75 4441

Henrik Ehrnrooth
talousjohtaja

Anne Korkiakoski
markkinointi- ja viestintäjohtaja

KONE kuuluu alansa johtaviin yrityksiin ja tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ja modernisointiin. Eri asiakasryhmien tarpeiden ymmärtäminen on ohjannut yhtiön toimintaa jo sadan vuoden ajan. KONEen tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. Vuonna 2012 KONEen liikevaihto oli 6,3 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 40 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

KONE Q1 2013 Osavuosikatsaus