KONE Oyj:n osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta 2014

Pörssitiedotteet Julkaistu 23.04.2014

KONE Oyj, pörssitiedote, 23. huhtikuuta 2014 klo 12.30

Tammi-maaliskuu 2014: Ennätyskorkea saatujen tilausten taso ja vankkaa kokonaiskehitystä

• Tammi-maaliskuussa 2014 saadut tilaukset olivat 1 730 (1-3/2013: 1 712) miljoonaa euroa. Saadut tilaukset kasvoivat 1,0 % historiallisin valuuttakurssein laskettuna ja 5,2 % vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna. Maaliskuun 2014 lopussa tilauskanta oli 6 175 (31.3.2013: 5 823) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto kasvoi 3,1 % 1 442 (1 399) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein kasvu oli 6,6 %.
  • Liikevoitto oli 179,6 (160,4) miljoonaa euroa eli 12,5 % (11,5 %) liikevaihdosta.
  • Rahavirta liiketoiminnasta oli 325,4 (297,8) miljoonaa euroa.
  • KONE täsmentää vuoden 2014 liikevoittonäkymiään. KONEen liikevaihdon arvioidaan kasvavan 6-9 % vuoteen 2013 verrattuna vertailukelpoisin valuuttakurssein. Liikevoiton (EBIT) arvioidaan olevan 990-1 050 miljoonaa euroa, olettaen, että valuuttojen muuntokurssit eivät eroa merkittävästi vuoden 2014 alun tilanteesta. Aikaisemmin KONE arvioi liikevoittonsa (EBIT) olevan 980-1 050 miljoonaa euroa.

Avainluvut

1-3/
1-3/
1-12/
Saadut tilauksetMe1 729,71 712,46 151,0
TilauskantaMe6 175,45 823,15 587,5
LiikevaihtoMe1 441,81 398,7 6 932,6
Liikevoitto (EBIT)Me179,6160,4 953,4
Liikevoitto (EBIT)% 12,511,5 13,8
Rahavirta liiketoiminnasta
(ennen rahoituseriä ja veroja)
Me325,4297,8 1 213,1
Tilikauden voittoMe143,3125,8 713,1
Laimentamaton
osakekohtainen tulos
e0,280,24 1,37
Korollinen nettovelkaMe-371,3-406,5-622,0
Omavaraisuusaste%35,037,7 43,7
Nettovelkaantumisaste%-28,1-26,6 -36,1

Toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth katsauksen yhteydessä:

"Olen erittäin tyytyväinen tälle vuodelle saamaamme alkuun. Saadut tilauksemme kasvoivat vuoden 2013 ensimmäisen neljänneksen poikkeuksellisen korkealta tasolta - tilausvirta oli ennätystasolla ja kasvoi 1,0 % historiallisin ja 5,2 % vertailukelpoisin valuutoin.

Liikevaihto kasvoi 3,1 % historiallisin ja 6,6 % vertailukelpoisin valuutoin 1 442 miljoonaan euroon. Liikevaihdon kasvu oli nopeinta uusissa laitteissa, ja huollon liikevaihdon kasvu jatkui aiemmalla hyvällä tasolla. Modernisoinnin liikevaihto laski.

Liikevoitto kasvoi 179,6 miljoonaan euroon ja oli 12,5 % liikevaihdosta. Liikevoiton kasvu oli seurausta hyvänä jatkuneesta uusien laitteiden liikevaihdon kasvusta Aasian ja Tyynenmeren alueella, erityisesti Kiinassa, sekä myönteisestä kehityksestä huoltoliiketoiminnassa. Liiketoiminnan rahavirta oli erittäin vahva, 325,4 miljoonaa euroa.

Haluan kiittää KONEen työntekijöitä, jotka ovat jälleen työskennelleet kunnianhimoisesti saavuttaaksemme hyvää kasvua ja kehittääksemme liiketoimintaamme laaja-alaisesti. Haluan myös käyttää tämän tilaisuuden kiittääkseni edeltäjääni Matti Alahuhtaa liiketoimintamme johtamisesta hyvään alkuun tänä vuonna.

Olemme nyt aloittaneet työn viiden uuden kehitysohjelmamme parissa ja saaneet työllemme rohkaisevan alun. Tavoitteenamme on saavuttaa alamme paras asiakastyytyväisyys sekä varmistaa, että meillä on huippuammattilaisten tiimi sekä omistautunut ja pätevä työntekijä jokaisessa tehtävässä. Uusista kehitysohjelmista kolmessa keskitymme kasvattamaan edelleen erottautumistamme kilpailijoista uusissa laitteissa, huollossa sekä modernisoinnissa. Olen vakuuttunut, että työmme näiden ohjelmien parissa mahdollistaa niiden merkittävien kasvu- ja kehittymismahdollisuuksien hyödyntämisen, jotka meillä on yhtiönä.

Markkinoiden kehitys oli pitkälti odotustemme mukaista vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Uusien laitteiden markkina Pohjois-Amerikassa, erityisesti Yhdysvalloissa, on kehittynyt erittäin myönteisesti, kun taas suurin osa Euroopan markkinoista on pysynyt haastavina. Aasian ja Tyynenmeren alueella nopea kasvu jatkui kaikilla merkittävillä markkinoilla. Hintakilpailu on edelleen asteittain kiristynyt useilla Euroopan markkinoilla ja Kiinassa, mutta samaan aikaan uusien laitteiden hinnoittelussa on ollut positiivista kehitystä esimerkiksi volyymiliiketoiminnassa Yhdysvalloissa.

Markkinanäkymämme ovat ennallaan. Vaikka Kiinan rakennusmarkkinalla on jonkin verran lyhyen aikavälin epävarmuutta, odotuksemme Kiinan uusien laitteiden markkinan kasvusta vuonna 2014 on edelleen noin 10 %. Olemme luottavaisia myös Kiinan markkinan pidemmän aikavälin kehityksen suhteen. Kiinan hallituksen hiljattain julkaisemat uudet tavoitteet kaupungistumisen sekä vihreän rakentamisen edistämiseksi tukevat näkemystämme."

Toimintaympäristö tammi-maaliskuussa 2014

Vuoden 2014 ensimäisellä neljänneksellä uusien laitteiden markkinat kehittyivät suurelta osin KONEen odotusten mukaisesti. Markkinakasvu oli hyvää Aasian ja Tyynenmeren alueella ja Pohjois-Amerikassa, kun taas EMEA-alueella kehitys oli vaihtelevaa. Suurprojektien segmentti oli vakaa Euroopassa, mutta kasvoi muilla alueilla. Modernisointimarkkina oli heikko Euroopassa, mutta kehittyi positiivisesti Pohjois-Amerikassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueella. Huoltomarkkinat kasvoivat useimmissa maissa, mutta kasvuvauhti oli matala niissä maissa, joissa uusien laitteiden markkina on ollut heikko viime vuosina.

Markkinanäkymät 2014

Uusissa laitteissa Aasian ja Tyynenmeren alueen markkinan odotetaan kasvavan selvästi vuonna 2014. Kiinan markkinan odotetaan kasvavan noin 10 %. EMEA-alueella markkinan odotetaan kasvavan hieman. Kysynnän odotetaan olevan Keski- ja Pohjois-Euroopassa suhteellisen vakaa, laskevan edelleen hieman Etelä-Euroopassa ja kasvavan Lähi-idässä. Pohjois-Amerikan markkinan kasvun odotetaan jatkuvan.

Modernisointimarkkinan odotetaan kasvavan hieman.

Huoltomarkkinan odotetaan kehittyvän melko hyvin useimmissa maissa.

Liiketoimintanäkymät 2014

KONE täsmentää vuoden 2014 liikevoittonäkymiään.

Liikevoiton (EBIT) arvioidaan olevan 990-1 050 miljoonaa euroa, olettaen, että valuuttojen muuntokurssit eivät eroa merkittävästi vuoden 2014 alun tilanteesta.

Aikaisemmat liiketoimintanäkymät 2014

Liikevoiton (EBIT) arvioidaan olevan 980-1 050 miljoonaa euroa, olettaen, että valuuttojen muuntokurssit eivät eroa merkittävästi vuoden 2014 alun tilanteesta.

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuudet

Suomenkielinen lehdistötilaisuus järjestetään keskiviikkona 23. huhtikuuta 2014 klo 14.15.

Englanninkielinen analyytikkotilaisuus alkaa klo 15.45. Tilaisuus on seurattavissa internetin kautta webcast-lähetyksenä osoitteessa www.kone.com. Tilaisuuden yhteydessä järjestetään puhelinkonferenssi, jonka tiedot on esitetty alla.

Tilaisuudet järjestetään osoitteessa KONE Building, Keilasatama 3, Espoo.

Puhelinkonferenssien numerot:

09 2313 9202 (soittajat, Suomi)
+1 334 323 6203 (soittajat, USA)
+44 (0)207 1620 177 (soittajat, UK)
Osallistujatunnus: KONE

On-demand -taltiointi webcast-lähetyksestä on saatavilla osoitteessa www.kone.com myöhemmin samana päivänä.

Karla Lindahl, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 0204 75 4441

Eriikka Söderström
talousjohtaja

Anne Korkiakoski
markkinointi- ja viestintäjohtaja

KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä.  Tavoitteenamme on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. KONE tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita, automaattiovia ja integroituja ratkaisuja parantamaan käyttäjäkokemusta rakennuksissa ja niiden välillä.  KONEen palvelut kattavat rakennuksen koko elinkaaren, alkaen suunnittelupalveluista aina laitteiden huoltoon, korjauksiin ja modernisointiin.  Vuonna 2013 KONEen liikevaihto oli 6,9 miljardia euroa ja vuoden 2013 lopulla henkilöstömäärä yli 43 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

KONE Q1 2014 Osavuosikatsaus