Pörssitiedotteet Julkaistu 09.06.2005

Kone Oyj jakautui 1. kesäkuuta 2005 kahdeksi uudeksi pörssiyhtiöksi, KONE Oyj:ksi ja Cargotec Oyj:ksi. KONE Oyj:n ja Cargotec Oyj:n osakkeiden hankintameno ja osakkeiden merkintähinta yhtiöiden optio-oikeuksilla määräytyvät seuraavasti:

Osakkeiden hankintameno

Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisun mukaan uuden KONEen ja Cargotecin osakkeiden hankintamenoksi katsotaan se osa Kone Oyj:n osakkeiden hankintamenosta, joka vastaa uudelle KONEelle ja Cargotecille siirtynyttä osaa jakautuvan yhtiön nettovarallisuudesta. Mikäli on ilmeistä, että uudelle KONEelle ja Cargotecille siirtyvien nettovarallisuuksien suhde olennaisesti poikkeaa yhtiöiden osakkeiden käypien arvojen suhteesta, hankintamenon jakoperusteena käytetään osakkeiden käypien arvojen suhdetta. Uusien yhtiöiden osakkeiden käypänä arvona voidaan pitää niiden ensimmäisen noteerauspäivän painotettua keskikurssia tai toissijaisesti viiden ensimmäisen pörssipäivän vastaavaa keskikurssia, jos viimeksi mainitun keskikurssin katsotaan paremmin kuvaavan osakkeen käypää arvoa.

Yhtiön nettovarallisuuksien suhde selviää jakautumisessa purkautuneen Kone Oyj:n loppuselvityksestä, joka julkistetaan myöhemmin. Kaksi muuta vaihtoehtoa hankintamenon määräytymiselle ovat:

Hankintameno laskettuna ensimmäisen noteerauspäivän painotetun keskikurssin perusteella

• KONE Oyj: 64,49 prosenttia
  • Cargotec Oyj: 35,51 prosenttia

Hankintameno laskettuna viiden ensimmäisen noteerauspäivän vastaavan keskikurssin perusteella

• KONE Oyj: 64,66 prosenttia
  • Cargotec Oyj: 35,34 prosenttia

Käytettävän arvon ratkaisee osakkeenomistajan verotusta toimittava veroviranomainen.

Osakkeiden merkintähinta KONE Oyj:n ja Cargotec Oyj:n optio-oikeuksilla

Jakautumisessa purkautuneen Kone Oyj:n optioehtojen mukainen osakkeen merkintähinta oli 24,67 euroa. Uuden KONEen ja Cargotecin optio-oikeuksien merkintähinta määräytyy yhtiöiden markkina-arvojen suhteessa seuraavasti:

• KONE 2005 A- ja 2005 B -optio-oikeudet: merkintähinta 16,08 euroa osakkeelta
  • Cargotec 2005 A- ja 2005 B -optio-oikeudet: merkintähinta 8,59 euroa osakkeelta

Markkina-arvot on laskettu 2.6.–8.6.2005 syntyneen uuden KONEen ja Cargotecin osakkeiden vaihdolla painotetun keskikurssin perusteella. KONEen vaihdolla painotettu keskikurssi 2.6.–8.6.2005 oli 44,25 euroa ja Cargotecin vaihdolla painotettu keskikurssi 23,64 euroa. Yhdellä KONE 2005 A- ja 2005 B -optio-oikeudella sekä yhdellä Cargotec 2005 A- ja 2005 B -optio-oikeudella voi merkitä kolme kyseisen yhtiön osaketta.
Tapio Hakakari
johtaja, hallituksen sihteeri
Tapio Hakakari, johtaja, hallituksen sihteeri, puh. 0204 75 4226
Paul Lönnfors, sijoittajasuhdepäällikkö, puh. 0204 75 4502
KONE on maailman neljänneksi suurin hissiyhtiö, ja se tarjoaa kattavia ja innovatiivisia ratkaisuja hissien ja liukuportaiden asennukseen, huoltoon ja modernisointiin sekä automaattiovien huoltoon. KONE mahdollistaa päivittäin turvallisen ja esteettömän liikkumisen sadoille miljoonille ihmisille joka puolella maailmaa. KONEen vuotuinen liikevaihto on noin 2,9 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 25 500. Yhtiön B-sarjan osake on noteerattu Helsingin pörssissä.

2005-06-09 KONE Oyj:n ja Cargotec Oyj:n osakkeiden hankintamenon ja optio-oikeuksien merkintähinnan määräytyminen