KONE Oyj:n osavuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2008

Pörssitiedotteet Julkaistu 22.07.2008

KONE Q2: Saatujen tilausten ja liikevoiton hyvä kasvu jatkui

Huhti-kesäkuu

• Saadut tilaukset kasvoivat huhti-kesäkuussa 16 %. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna kasvu oli 22 %. Saadut tilaukset kehittyivät voimakkaasti kaikilla markkina-alueilla ja olivat 1 092 (4–6/2007: 944,4) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto kasvoi 14 % ja oli 1 142 (1 002) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna kasvu oli 20 %.
  • Liikevoitto oli 136,7 (116,4) miljoonaa euroa eli 12,0 % (11,6 %) liikevaihdosta.

Tammi-kesäkuu

• Saadut tilaukset kasvoivat tammi-kesäkuussa 20 % ja olivat 2 210 (1–6/2007: 1 847). Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna kasvu oli 26 %. Kesäkuun 2008 lopussa tilauskannan arvo oli 3 839 (31.12.2007: 3 282) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto kasvoi 13 % ja oli 2 047 (1 813) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna kasvu oli 18 %.
  • Liikevoitto oli 223,2 (185,7) miljoonaa euroa eli 10,9 % (10,2 %) liikevaihdosta (1–6/2007 vertailuluvut ilman Euroopan komission sakkopäätökseen liittyvää 142,0 miljoonan euron kulua).
  • KONE täsmentää liikevaihdon kasvun näkymiään vuodelle 2008. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna KONEen tavoitteena on vuonna 2008 saavuttaa yli 10 % liikevaihdon kasvu vuoteen 2007 verrattuna. Liikevoiton (EBIT) osalta tavoitteena on saavuttaa lähes 20 % kasvu vuoden 2007 473 miljoonan euron liikevoittoon verrattuna. Tämä vastaa vähintään 12,0 % liikevoittotasoa.

Avainluvut

4-6/20084-6/20071-6/20081-6/20071-12/2007
Saadut tilaukset Me 1 092,4 944,4 2 209,9 1 846,5 3 674,7
Tilauskanta Me 3 838,7 3 318,0 3 838,7 3 318,0 3 282,3
Liikevaihto Me 1 142,1 1 001,9 2 047,4 1 813,1 4 078,9
Liikevoitto Me 136,7 116,4 223,2 185,7(1) 473,2 (2)
Liikevoitto % 12,0 11,6 10,9 10,2(1) 11,6 (2)
Rahavirta liiketoiminnasta
(ennen rahoituseriä ja veroja)
Me 118,9 -37,4 285,5 105,3 380,0
Tilikauden voitto Me 98,8 82,9 162,7 -12,1 180,3
Laimentamaton
osakekohtainen tulos
e 0,39 0,33 0,65 -0,05 0,72
Korollinen nettovelka Me 87,0 263,4 87,0 263,4 91,7
Omavaraisuusaste % 30,0 24,1 30,0 24,1 31,7
Nettovelkaantumisaste % 11,7 46,7 11,7 46,7 12,2

1) Ilman Euroopan komission sakkopäätökseen liittyvää 142,0 miljoonan euron kulua.
2) Ilman Euroopan komission sakkopäätökseen liittyvää 142,0 miljoonan euron kulua, Itävallan kartellioikeuden sakkopäätökseen liittyvää 22,5 miljoonan euron varausta ja KONE Buildingin myynnistä saatua 12,1 miljoonan euron myyntivoittoa.

KONEen pääjohtaja Matti Alahuhta osavuosikatsauksen yhteydessä:

“Olen erittäin tyytyväinen KONEen kehitykseen vuoden 2008 toisella neljänneksellä. KONEen kehitysohjelmat tuottivat edelleen erinomaisia tuloksia. Olemme nyt huomattavasti asiakaslähtöisempiä ja tuottavampia, mikä tukee toimintaamme yhä vaativammassa markkinaympäristössä. Tilausten jatkuva vahva kasvu on entisestään kasvattanut KONEen markkinaosuuksia monilla keskeisillä markkinoilla. Uuslaitetoimintamme kehittyi erityisen hyvin Aasian ja Tyynenmeren alueella ja Amerikassa. Vähemmän syklinen palvelutoimintamme kehittyi niinikään hyvin.”

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuus sekä puhelinkonferenssi

Suomenkielinen lehdistötilaisuus järjestetään tiistaina 22. heinäkuuta 2008 klo 13.00.

Englanninkielinen puhelinkonferenssi ja analyytikkotilaisuus alkaa klo 14.30. Puhelinkonferenssi on seurattavissa myös webcast-muodossa osoitteessa www.kone.com.

Tilaisuudet järjestetään osoitteessa KONE Building, Keilasatama 3, Espoo.

Puhelinkonferenssin numerot:
+1 334 323 6203 (soittajat, USA)
+44 (0)20 7162 0125 (soittajat, muut)
Osallistujatunnus: KONE

On demand -taltiointi puhelinkonferenssista on saatavilla osoitteessa www.kone.com myöhemmin samana päivänä.

KONEen tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. KONE tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä ja liukuportaita sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ja modernisointiin, ja kuuluu alansa johtaviin yrityksiin. Vuonna 2007 KONEen liikevaihto oli 4,1 miljardia euroa ja henkilöstömäärä yli 32 500. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan OMX:n Pohjoismaisessa Pörssissä Helsingissä.

Aimo Rajahalme, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 0204 75 4484

Aimo Rajahalme