KONE Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen päätöksiä

Pörssitiedotteet Julkaistu 18.05.2005

KONE Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin Helsingissä 18. toukokuuta 2005. Kokous vahvisti tilinpäätöksen ja myönsi tilivelvollisille vastuuvapauden tilikaudelta 1.1.2004–31.3.2005.

Osingoksi vahvistettiin hallituksen esityksen mukaisesti 1,98 euroa kutakin 9 526 089 A-sarjan osaketta kohden ja 2,00 euroa kutakin ulkona olevaa 54 228 666 B-sarjan osaketta kohden. Osingonjaon täsmäytyspäivä on 23. toukokuuta 2005 ja osingot maksetaan 30. toukokuuta 2005. Jäljelle jäävät voittovarat 1 899 miljoonaa euroa jätetään vapaaseen omaan pääomaan.
Hallituksen jäsenten lukumäärä vahvistettiin seitsemäksi. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin edelleen Antti Herlin. Hallituksen muina varsinaisina jäseninä jatkavat Matti Alahuhta, Jean-Pierre Chauvarie, Sirkka Hämäläinen-Lindfors, Masayuki Shimono, Iiro Viinanen ja Gerhard Wendt. Hallituksen puheenjohtajan palkkioksi vahvistettiin 3 500 euroa kuukaudessa ja jäsenten palkkioksi 2 000 euroa kuukaudessa kuitenkin siten, että muuta palkkaa yhtiöltä saaville ei makseta palkkiota hallituksessa toimimisesta.
KONE Oyj:n tilintarkastajiksi valittiin KHT Jukka Ala-Mello sekä KHT-yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy. Varatilintarkastajiksi valittiin KHT Niina Raninen ja KHT Pasi Karppinen. Tilintarkastajien palkkiot päätettiin maksaa laskun mukaan.
KONE jakautuu 1. kesäkuuta 2005 kahdeksi pörssilistatuksi yhtiöksi, KONE Oyj:ksi ja Cargotec Oyj:ksi. Nyt valitut hallituksen jäsenet ja tilintarkastajat jatkavat tehtävissään yhtiön jakautumiseen saakka. Jakautuvan yhtiön osakkeiden ja optio-oikeuksien viimeinen kaupankäyntipäivä on 31. toukokuuta 2005. Kaupankäynti jakautumisessa muodostuvien yhtiöiden osakkeilla ja optio-oikeuksilla alkaa 1. kesäkuuta 2005.
Tapio Hakakari
johtaja, hallituksen sihteeri