Lehdistötiedotteet Julkaistu 24.11.2010

Hissi- ja liukuporrasvalmistaja KONE on saavuttanut tavoitteensa laskea uusien hissiensä energiankulutusta 50 prosentilla. Tämä kunnianhimoinen tavoite asetettiin vuonna 2008 ja se kattaa selvän enemmistön KONEen maailmanlaajuisesti toimittamista volyymihisseistä.

Vähentämällä hissien energiankäyttöä KONE pyrkii pienentämään rakennusten ympäristövaikutusta, sillä rakennusten osuus globaalista energiankulutuksesta on noin 40 prosenttia. KONEen uuden hissituotevalikoiman energiakulutus on 50 prosenttia pienempi kuin yhtiön volyymihissien sähkönkulutus vuonna 2006. Tänä päivänä Euroopassa toimitettavat KONEen volyymihissit kuluttavat 60 % vähemmän energiaa, Aasian volyymihissit 50 % ja Yhdysvalloissa toimitettavat hissit 40 % vähemmän energiaa.

Markkinoille tulostaan lähtien KONE MonoSpace® -hissit ovat säästäneet käyttövuosiensa aikana kumulatiivisesti yhden tyypillisen voimalaitoksen tuotantoa vastaavan määrän sähköä. Säästetyn sähkön määrää voi verrata myös kahden miljoonaan barreliin öljyä tai sadan tuhannen maailman ympäri kertaalleen ajavan auton päästöihin.

Energiankulutuksen pienentäminen on saavutettu yhdistämällä KONEen ja sen alihankkijoiden uusia teknologisia ratkaisuja, muun muassa käyttämällä tehokkaampia moottoreita, edistyksellisiä valaistus- ja valmiustilaratkaisuja sekä hyödyntämällä järjestelmää, joka palauttaa hissien laskeutumisesta ja noususta syntyvän energian takaisin verkkoon.

Esimerkiksi KONE EcoDisc® -nostokoneisto kuluttaa 50-70 % vähemmän energiaa kuin perinteiset hissikoneistot. KONEen uusi regeneratiivinen järjestelmä hyödyntää esimerkiksi jarrutusenergiaa ja syöttää sen takaisin rakennuksen sähköverkkoon. Regeratiivinen järjestelmän avulla voidaan säästää energiaa jopa 35 prosenttia hissin kokonaisenergiakulutuksesta. Lisäksi KONEen uusissa hisseissä käytetään LED-valoja, jotka säästävät jopa 80 prosenttia energiaa perinteisiin valaistuisratkaisuihin verratuna.

“Olen ylpeä, että asetimme itsellemme haasteellisen tavoitteen ja siitä, että keskityimme määrätietoisesti sen saavuttamiseen. Energiatehokkaat hissimme tuovat todella suuria parannuksia ja hyötyjä asiakkaillemme,” kertoo Heikki Leppänen, KONEen uuslaitetoiminnan johtaja.

KONEen mittausprosessit noudattavat Saksan insinööriliiton (Verein Deutscher Ingenieure) VDI 4707 -ohjeistusta, joka luokittelee hissit niiden energiakulutuksen ja rakennuksen käyttötarkoituksen perusteella. Hissin energiankulutus riippuu rakennustyypistä, käynnistysten määrästä, nopeudesta ja kuorman suuruudesta.

KONEen aiemmat yhteiskuntavastuuta koskevat tiedotteet sekä KONE yritysvastuuraportti löytyvät osoitteesta www.kone.com:
- 28.7.2010, KONEen hissit alansa ensimmäisinä korkeimpaan energiatehokkuusluokkaan
- 21.6 2010, KONE Maailman kestävän kehityksen yritysneuvoston jäseneksi
- 15.12.2008, KONEen uusien hissien energiakulutus 50% pienempi vuoteen 2010 mennessä

Lisätietoja::

Anne Korkiakoski, markkinointi- ja viestintäjohtaja, KONE Oyj, puh. 0204 75 4330
Corporate.communications@kone.com

KONE kuuluu alansa johtaviin yrityksiin ja tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ja modernisointiin. Eri asiakasryhmien tarpeiden ymmärtäminen on ohjannut yhtiön toimintaa jo sadan vuoden ajan. KONEen tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. Vuonna 2009 KONEen liikevaihto oli 4,7 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 34 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Vuonna 1910 perustettu KONE viettää satavuotisjuhlavuottaan vuonna 2010.

2010-11-24 KONE saavutti tavoitteensa pienentää volyymihissiensä energiankulutusta 50 prosentilla