Lehdistötiedotteet Julkaistu 23.06.2009

KONE on sopinut kaikkien hissien suunnittelusta, toimituksesta ja asennuksesta Celebrity Cruisesin kahteen uuteen risteilyalukseen. "Solstice Class" -sarjaan kuuluvat laivat rakentaa Meyer Werft GmbH Saksassa.

KONE toimittaa risteilyaluksiin kaikkiaan 46 räätälöityä hissiä, jotka täyttävät sekä matkustajien että miehistön pystysuoran liikkumisen tarpeet. Hissit toimivat KONE EcoDisc® -nostokoneilla, ja ne perustuvat joko KONE MiniSpace™ tai konehuoneettomaan KONE MonoSpace® -teknologiaan.

Uudet alukset ovat jatkoa kolmelle aikaisemmalle Solstice Class -sarjan alukselle. Ne tarjoavat risteilijöille ylellisen lomaelämyksen, minkä takaa laivan monipuolinen viihde- ja palvelutarjonta. Risteilijät ovat 315 metriä pitkiä ja yli 36 metriä leveitä. Kumpaankin alukseen mahtuu 2 850 matkustajaa. Laivat toimitetaan heinäkuussa 2011 ja syyskuussa 2012.

"Saimme tilauksen pitkäaikaisen yhteistyömme ansiosta – ja erityisesti sen kunniaksi, että työskentelimme menestyksekkäästi Meyer Werft -telakan kanssa aikaisemmassa projektissa, Celebrity Solstice -laivan rakentamisessa, joka toimitettiin lokakuussa 2008”, kertoo Ari Lehtoranta, EVP, suurprojektit, KONE. "Nämä kaksi tilausta vahvistavat KONEen johtoasemaa risteilyalusmarkkinoilla.”

Celebrity Cruises -yhtiön omistaa Royal Caribbean Cruises Ltd., kansainvälinen risteilylomayritys. KONE on toiminut yhteistyössä Royal Caribbeanin ja Meyer Werftin kanssa 1990-luvun alusta saakka.

Osapuolet ovat päättäneet olla ilmoittamatta sopimuksen arvoa.

KONEen tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. KONE tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä ja liukuportaita sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ja modernisointiin, ja kuuluu alansa johtaviin yrityksiin. Vuonna 2008 KONEen liikevaihto oli 4,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä yli 34 800. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

Ari Lehtoranta, KONE, suurprojektit, puh. +358 204 75 4288

2009-06-23 KONE sai Celebrity Cruises -yhtiöltä tilauksen kahteen uuteen Solstice-luokan risteilyalukseen