KONE toimitti 200 000:nnen MonoSpace® -hissinsä

Lehdistötiedotteet Julkaistu 10.04.2008

Huhtikuu 2008 oli KONEelle historiallisesti merkittävä, sillä KONE toimitti 200 000:nnen konehuoneettoman KONE Monospace® -hissinsä. Uuden teknologian menestyksellinen vastaanotto markkinoilla nopeutti sen läpimenoa 1990-luvun puolivälissä. Jo varhaisessa vaiheessa konehuoneeton hissi alkoi nousta hissiteollisuuden uudeksi standardiksi.

“Keksinnöstä syntyi täysin uusi teknologia, mikä vaikutti koko toimialaan. Tuotteen valmistuttua kukaan ei olisi uskonut, kuinka suuren menestyksen se saavuttaa. Nyt, kymmenen vuotta myöhemmin, siitä ei ole epäilystäkään”, kertoo Heikki Leppänen, KONEen uuslaitetoiminnan johtaja. “Moninaisten etujensa ansiosta konehuoneeton konsepti on kaikille osapuolille edullinen ratkaisu. Parhaiten koemme kuitenkin onnistuneemme siinä, että KONE MonoSpacesta tuli erinomaisen ekotehokkuutensa ansiosta alansa edelläkävijä.”

Ekotehokas valinta

Konehuoneettoman konseptin keskeisin elementti on KONE EcoDisc® -nostokoneisto, joka on kestomagneetilla toimiva vaihteeton moottori. Se kuluttaa 70 prosenttia vähemmän energiaa kuin hydraulitekniikalla toimiva koneisto ja 40 prosenttia vähemmän kuin vaihteellinen koneisto. Nämä ominaisuudet tekevät EcoDiscistä markkinoiden ekotehokkaimman ratkaisun. Energiatehokkuutensa lisäksi ratkaisun muut edut kuten öljyttömyys sekä kierrätettäviin materiaaleihin perustuva tilatehokas ja ajaton muotoilu takaavat, että myös KONE MonoSpacen omistajat ja käyttäjät voivat omalta osaltaan vähentää ympäristörasitusta.

Kestävää kehitystä tukeva KONE MonoSpace® -hissi on optimaalinen ratkaisu kaupunkiolosuhteisiin. Konehuoneeton konsepti eliminoi erillisen tilaa vievän konehuoneen tarpeen, sillä nostokoneisto sijoitetaan suoraan hissikuiluun. Tästä seuraa sekä tila- että kustannussäästöjä, koska rakennuksen korkein kerros voidaan käyttää muuhun tarkoitukseen. Konehuoneen poistaminen jättää lisäksi entistä enemmän suunnittelun vapautta arkkitehdeille.

Siitä lähtien, kun KONE MonoSpace® -tuoteperhe tuotiin markkinoille, se on kumulatiivisesti säästänyt saman verran sähköä kuin yksi sähköntuotantolaitos tuottaa. Tämä luku vastaa 2 000 000 tynnyrillistä öljyä tai vastaavasti 100 000 auton päästöjä, kun ne kiertävät maapallon sen ympärysmittaa pitkin.

Hissialan merkittävin innovaatio

Uuden keksinnön saavuttaman menestyksen ansiosta konehuoneettomien ratkaisujen markkinaosuus on kasvanut tasaisesti kaikkialla maailmassa. Edelläkävijänä KONE on onnistunut kehittämään laajan valikoiman uuden teknologiaan perustuvia ratkaisuja, ja on nykyään alansa johtava konehuoneettomien laitteiden tarjoaja. Kaikki KONEen ratkaisut perustuvat samaan konehuoneettomaan teknologiaan, oli kyse sitten tavarahisseistä tai korkeista pilvenpiirtäjähisseistä.

On arvioitu, että vuoteen 2010 mennessä kaksi kolmasosaa maailman uusista hisseistä perustuu konehuoneettomaan teknologiaan. Tämä osoittaa, että konehuoneeton teknologia on tänä päivänä yhtä merkittävä kuin se oli yli kymmenen vuotta sitten, kun ratkaisu tuotiin markkinoille.

KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä. Se tarjoaa parhaan käyttäjäkokemuksen kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen paikasta toiseen sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä. KONE huoltaa myös rakennusten automaattiovia. Vuonna 2007 KONEen liikevaihto oli 4,1 miljardia euroa ja henkilöstömäärä yli 32 500. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan OMX:n Pohjoismaisessa Pörssissä Helsingissä.

Minna Mars, viestintäjohtaja, puh. 0204 75 4501 tai 050 384 9440

2008-04-10 KONE toimitti 200 000:nnen MonoSpace® -hissinsä