KONE tuo markkinoille toimialan edistyksellisimmät hissit

Lehdistötiedotteet Julkaistu 07.06.2012

KONE Oyj, lehdistötiedote, 7.6.2012

KONE, hissi- ja liukuporrastoimialan innovaatiojohtaja, tuo uudet tuotteet hissimarkkinoille. Uusien hissien ekotehokkuus, erinomainen ajomukavuus, palkittu muotoilu ja entistäkin tehokkaampi tilankäyttö nostavat KONEen hissit toimialan kärkeen. Uudet tuotteet tulevat kattamaan noin 60 prosenttia KONEen hissien myynnin volyymista, ja ne korvaavat asteittain KONEen nykyiset volyymituotannon hissit globaalisti.

"Uudet hissit muodostavat tuotevalikoimamme ytimen ja ovat siten liiketoimintamme kannalta merkittävässä asemassa. Nämä tuotteet muodostavat huomattavan osan KONEen hissitoimituksista tulevien vuosien aikana", toteaa KONEen toimitusjohtaja Matti Alahuhta. Uusi hissivalikoima vahvistaa entisestään KONEen kilpailukykyä uuslaitemarkkinoilla. "Olemme nykyään maailman toiseksi suurin hissi- ja liukuporrastoimittaja."

Uudet tuotteet tulevat myyntiin Euroopassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella vuoden 2012 toisella puoliskolla ja Amerikassa vuonna 2013. Valikoimaan kuuluvat maailmanlaajuiseen myyntiin tuleva konehuoneeton KONE MonoSpace® -hissi sekä Aasian markkinoille suunnattu KONE N MiniSpace(TM) -hissi, jossa on pieni konehuone.

Alan energiatehokkaimmat hissit
KONE on ekotehokkuuden edelläkävijä toimialallaan. Uudistetut KONE MonoSpace -hissit ovat jopa 35 prosenttia KONEen edellistä, alan johtavaa hissiä energiatehokkaampia. Kehityksen taustalla ovat täysin uudistettu KONE EcoDisc® -nostokoneisto, hyötysuhteeltaan erinomainen moottori sekä entisestään parannetut valmiustilaratkaisut.

"Rakennus- ja kiinteistöalan asiakkaat vaativat energiatehokkaita ratkaisuja ja ympäristöystävällisen rakentamisen sertifikaatteja, kuten LEED ja BREEAM. Ratkaisuillamme voimme pienentää entisestään rakennusten hiilijalanjälkeä", kertoo Heikki Leppänen, KONEen uuslaiteliiketoiminnan johtaja.

KONEen volyymituotteet ovat saaneet alalla ensimmäisenä Saksan insinööriliiton VDI 4707 -ohjeistuksen mukaisen A-energiatehokkuusluokituksen. VDI-luokitus on alalla tunnustettu hissien energiatehokkuuden mittari.

Ensiluokkaista ajomukavuutta
Uusi KONE EcoDisc -nostokoneisto sisältää lukuisia uudistuksia, jotka on suunniteltu varmistamaan hissien paras ajomukavuus. Päivityksiin kuuluvat uusi moottorin hallintajärjestelmä, uudistetut jarrut, uudelleen suunniteltu nostojärjestelmä sekä uusittu korin rakenne.

"Uudistusten ansiosta äänitaso niin hississä kuin sen ulkopuolellakin on mahdollisimman matala, korin värinä on minimoitu sujuvan hissimatkan takaamiseksi, ja hissi pysähtyy kerrostasanteelle virheettömän tarkasti. Ajomukavuus on tärkeä osa käyttäjäkokemusta, ja meidän visiomme on tarjota alan paras käyttäjäkokemus", lisää Leppänen.

Merkittäviin parannuksiin lukeutuu myös kattava ajomukavuuden mittaus, jonka KONE suorittaa ainoana hissiyhtiönä kaikille asentamilleen tuotteille ennen luovutusta asiakkaalle.

Palkittua muotoilua
KONEen hissien käyttäjäkokemusta ja ulkonäköä parantavat trendikkäät värit, materiaalit ja kuvioidut pinnat, jotka luovat hienostuneen tunnelman. Uusi KONE Design Collection sisältää yli 50 muotoiluammattilaisten suunnittelemaa valmista sisustusvaihtoehtoa sekä uuskohteiden että modernisointiprojektien hisseihin. Markkinoiden laajimmasta kattojen, seinien, lattioiden, kaiteiden, peilien ja muiden elementtien väri- ja materiaalivalikoimasta löytyy yksilöllinen ja räätälöity ratkaisu jokaiseen kohteeseen. KONEen uusille design-ratkaisuille on myönnetty neljä kansainvälisesti arvostettua red dot -muotoilupalkintoa.

Anne Korkiakoski, markkinointi- ja viestintäjohtaja, KONE Oyj, puh. 0204 75 4775

Kuvat: www.kone.com/images-new-elevators

Lue lisää KONEen palkitusta muotoilusta tiedotteesta: www.kone.com/tiedotteet

Mikä on uutta KONEen hisseissä?

Luokkansa paras ekotehokkuus
- täysin uusittu EcoDisc®-nostokoneisto ja edistykselliset valmiustilaratkaisut
- jopa 35 % parempi energiatehokkuus
- VDI 4707 -ohjeistuksen mukainen A-luokan energiatehokkuus

Alan johtava ajomukavuus
- keskitetty, pienikitkainen nosto, jäykkä korirakenne, hiljaiset jarrut
- kaikkien hissien ajomukavuuden mittaus
- värinätön ja hiljainen toiminta, mahdollisimman vähän häiriötä asukkaille

Palkittua designia
- KONE Design Collection -sisustuskonseptin innovatiiviset materiaalit ja varusteet
- merkinantolaitteiden uudet ratkaisut ja muotoilu erilaisiin rakennuksiin
- sisustuksen valinta on helppoa markkinoiden joustavimmasta ja monipuolisimmasta valikoimasta

Tehokkaampaa tilankäyttöä
- tilatehokas, keskitetty nosto vie vähemmän tilaa kuilussa - hyötyä etenkin hissien modernisoinneissa vanhoihin rakennuksiin
- enemmän lattiapinta-alaa, tilavampi hissikori, parempi ajomukavuus

KONE kuuluu alansa johtaviin yrityksiin ja tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ja modernisointiin. Eri asiakasryhmien tarpeiden ymmärtäminen on ohjannut yhtiön toimintaa jo sadan vuoden ajan. KONEen tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. Vuonna 2011 KONEen liikevaihto oli 5,2 miljardia euroa ja henkilöstömäärä keskimäärin 35 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.