Pörssitiedotteet Julkaistu 09.05.2011

KONE Oyj, pörssitiedote, 9. toukokuuta 2011 klo 09.00

KONE Oyj (”KONE”) on sopinut omistusosuutensa kasvattamisesta kiinalaisessa Giant KONE Elevators Co., Ltd. -yhteisyrityksessään (”Giant KONE”) ostamalla 40 prosentin osuuden Zhejiang Giant Holdings Co., Ltd.:lta (”Giant Holdings”). Tämän kaupan seurauksena KONE kasvattaa omistusosuuttaan Giant KONEessa aiemmasta 40 prosentin osuudesta 80 prosentin osuuteen. KONE vahvistaa asemaansa Kiinassa kaupan myötä entisestään ja nousee kolmen suurimman hissi- ja liukuporrasyhtiön joukkoon Kiinan markkinalla. Kaupan loppuunsaattamisen edellytyksenä on viranomaishyväksyntä Kiinassa.

Kauppahinta 40 prosentin omistusosuudelle on 950 miljoonaa renminbiä (noin 99 miljoonaa euroa), ja se maksetaan kokonaisuudessaan kaupan loppuunsaattamisen yhteydessä. Kaupan odotetaan tulevan loppuunsaatetuksi vuoden 2011 kolmannen neljänneksen aikana.

Kaupan myötä KONEesta tulee Giant KONEen enemmistöomistaja. Giant Holdings jatkaa osakkeenomistajana Giant KONEessa 20 prosentin osuudella. Sopimus sisältää optioehdon, jonka mukaan KONE voi ostaa loput 20 prosenttia Giant KONEesta ja Giant Holdings vastaavasti myydä 20 prosentin osuutensa KONEelle. Giant KONEen liiketoiminta jatkuu erillään KONEesta Giant KONE -tuotemerkillä.

Kiina on maailman suurin yksittäinen uusien hissien ja liukuportaiden markkina. Vuonna 2010 yli puolet maailman uusista hisseistä ja liukuportaista myytiin Kiinassa. Giant KONE on kasvanut nopeasti yhdeksi suurimmista kansallisista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä toimien sekä uusien laitteiden että palveluliiketoimintamarkkinoilla Kiinassa. Giant KONE työllistää noin 1 800 henkeä yli 40:ssä toimipisteessä ympäri maata, ja sen pääkonttori sijaitsee Nanxunissa, Huzhoun kaupungissa Zhejiangin provinssissa. Nanxun sijaitsee noin 120 kilometrin päässä Shanghaista.

Giant KONEen saadut tilaukset vuonna 2010 olivat noin 2 100 miljoonaa renminbiä (215 miljoonaa euroa). Yhtiön liikevaihto vuonna 2010 oli noin 1 600 miljoonaa renminbiä (170 miljoonaa euroa). Giant KONEen kannattavuus on kehittynyt erittäin suotuisasti, ja sen IFRS-oikaistu, tilintarkastamaton liikevoitto oli vuonna 2010 noin 14 prosenttia liikevaihdosta. Kun huomioidaan IFRS 3:n mukaiset liiketoimintojen yhdistämiseen liittyvät oikaisut, kuten aineettomien hyödykkeiden poistot, kaupalla ei odoteta olevan vaikutusta KONEen liikevoittoon vuonna 2011 eikä merkittävää vaikutusta vuonna 2012. KONE kirjaa IFRS 3 -vaatimusten mukaisesti noin 60 miljoonan euron arvoisen kertaluontoisen voiton ennen kauppaa omistamansa 40 prosentin omistusosuuden uudelleenarvostamisen seurauksena. Tämä uudelleenarvostus kirjataan osuuteen osakkuusyhtiöiden tuloksesta kaupan loppuunsaattamisen yhteydessä.

KONEen toimitusjohtaja Matti Alahuhta: ”Giant Holdingsin ja KONEen välinen yhteistyö on ollut erinomaista läpi yhteisyrityksemme olemassolon vuoden 2005 alusta saakka. Giant KONE on ollut yksi Kiinan nopeimmin kasvavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä Kiinassa viime vuosien ajan, mikä on antanut molemmille osapuolille aihetta ylpeyteen siitä, mitä olemme yhdessä saavuttaneet. Kiina on erittäin merkittävä markkina, ja tämä tärkeä kauppa, jonka seurauksena KONEesta tulee Giant KONEen enemmistöomistaja, vahvistaa entisestään KONEen asemaa yhtenä toimialansa johtavista yhtiöistä Kiinassa. Kiinan hissi- ja liukuporrasmarkkina kasvaa nopeimmin maan keski- ja länsiosien keskikokoisissa kaupungeissa. Tämä yritysosto laajentaa entisestään tuoteportfoliotamme ja maantieteellistä kattavuuttamme näillä alueilla.”

Giant Holdingsin hallituksen puheenjohtaja Qian Jiang: “Siitä alkaen kun Giant KONE perustettiin 2005, se on kasvanut yhdeksi Kiinan johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä. Me olemme ylpeitä saavutuksistamme ja siitä, että voimme myötävaikuttaa KONEen aseman ja liiketoiminnan vahvistamiseen Kiinassa. Odotamme sitä, että pääsemme jatkamaan Giant KONEen kehittämistä yhdessä KONEen kanssa nopeasti kasvavalla Kiinan markkinalla.”

KONE kuuluu alansa johtaviin yrityksiin ja tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ja modernisointiin. Eri asiakasryhmien tarpeiden ymmärtäminen on ohjannut yhtiön toimintaa jo sadan vuoden ajan. KONEen tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. Vuonna 2010 KONEen liikevaihto oli 5 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 33 800. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

Sijoittajat ja analyytikot:
Henrik Ehrnrooth, talousjohtaja, puh. 020 475 4260
Karla Lindahl, johtaja, sijoittajasuhteet, puh. 020 475 4441

Media:
Anne Korkiakoski, markkinointi- ja viestintäjohtaja, puh. 050 67 411

Matti Alahuhta, toimitusjohtaja

Klaus Cawén, johtaja, yritysjärjestelyt ja strategiset allianssit, Venäjä, lakiasiat

2011-05-09 KONE vahvistaa asemaansa Kiinassa kasvattamalla omistusosuuttaan Giant KONEessa 80 prosenttiin