KONE vahvistaa asemaansa Venäjällä

Lehdistötiedotteet Julkaistu 19.04.2005

KONE vahvistaa merkittävästi asemaansa Venäjän nopeasti kasvavilla hissi- ja liukuporrasmarkkinoilla perustamalla yhteisyrityksen maan johtavan hissiyhtiön Karacharovo Mechanical Factoryn (KMZ) kanssa.

KONEen omistusosuus yhteistyrityksestä, KMZ-Koneesta, on 40 prosenttia, ja KMZ:n nykyisen omistajan, Promsvyaz Capitalin, osuus on 60 prosenttia. Sopimukseen sisältyy optio nostaa KONEen omistus myöhemmin yli enemmistörajan.

KONEen ja KMZ:n yhteenlaskettu markkinaosuus Venäjällä on yli 35 prosenttia. Maassa myydään noin 15 000 uutta hissiä vuosittain ja markkinat ovat segmentoituneet voimakkaasti. KONEella on vahva asema tuontihissien markkinoilla, ja se toimittaa venäläisille asiakkailleen yli 500 hissiä vuodessa. Viimeisen 60 vuoden aikana KONE on toimittanut Neuvostoliittoon ja myöhemmin Venäjälle yhteensä lähes 10 000 hissiä ja liukuporrasta hotelleihin, toimistoihin ja muihin merkittäviin kohteisiin. KMZ on yli 5 000 hissin vuosituotannollaan Venäjän suurin hissiyhtiö ja markkinajohtaja kotimaassa valmistetuissa laitteissa.

”Tämä yritysosto on meille erityisen tärkeä”, Klaus Cawén, KONEen yrityskaupoista ja strategisista alliansseista vastaava johtaja, kertoo. ”KONE ja KMZ pystyvät yhdessä vastaamaan asiakkaiden kaikkiin tarpeisiin Venäjän hissimarkkinoilla, joiden odotetaan kasvavan voimakkaasti tulevina vuosina. Yhteisyrityksessä yhdistyy KONEen teknologiajohtajuus ja liiketoimintaosaaminen sekä KMZ:n vahva asema Venäjän markkinoilla.”

KMZ:n hissiliiketoiminnasta suurin osa siirtyy uuteen yhteisyritykseen, jonka toiminta laajennetaan kattamaan myös huolto-, asennus- ja modernisointipalvelut. Yhteisyrityksen liikevaihdon arvioidaan ylittävän 70 miljoonaa euroa.

Venäjällä on tällä hetkellä käytössä yli 440 000 hissiä ja viranomaisten mukaan vähintään puolet niistä vaatii modernisointia tai korjausta. Pavel Petrov, KMZ:n nykyinen toimitusjohtaja ja KMZ-Koneen tuleva toimitusjohtaja, kertoo yhteisyrityksen lisäävän huolto- ja modernisointiliiketoimintaa. ”Uskomme, että KONEen maailmanlaajuisen modernisointiosaamisen ja KMZ:n markkinatuntemuksen ja teknisten vahvuuksien yhdistäminen tarjoaa venäläisille asiakkaille innovatiivisia ratkaisuja olemassa olevien hissien kunnostukseen. Lisäksi aiomme perustaa tuotantolaitoksen uutta hissien tuotantolinjaa varten.”

Yhteisyritys toimii hallinnollisesti erillään KONEen Venäjän toiminnoista, jotka koostuvat tällä hetkellä KONEen 100-prosenttisesti omistamista Moskovassa ja Pietarissa toimivista tytäryhtiöistä. Henkilöstöä KONEella on Venäjällä noin 240. Yhteisyrityksen perustaminen edellyttää vielä tarvittavat viranomaishyväksynnät.

Klaus Cawén
johtaja