KONEelle jälleen merkittävä tilaus Moscow-City -hankkeeseen

Lehdistötiedotteet Julkaistu 26.01.2007

KONE toimittaa kaikki 52 hissiä ja 6 liukuporrasta Moskovan kansainvälisen liikekeskuksen eli Moscow Cityn Capital City -nimiseen kaksitorniseen pilvenpiirtäjäprojektiin.

Neljä tilaukseen sisältyvistä hisseistä on kaksikorisia (double-deck) hissejä, joita voidaan käyttää sekä matkustaja- että huoltohisseinä. Hisseistä 34:ssä on myös kohdekerrosohjausjärjestelmä (DCS). Laitteiden asennuksen odotetaan alkavan puolivälissä kuluvaa vuotta ja jatkuvan vuoden 2008 ajan.

Capital City -kaksoispilvenpiirtäjä on monitoimirakennus, jossa on ylellisiä asuntoja, toimisto-, viihde- ja ostoskeskustilaa. Projektin 274 metriin kohoavasta korkeammasta osasta tulee Euroopan korkein asuinrakennus. “Tämä tilaus on seurausta usean vuoden yhteistyöstä paikallisen asiakkaan Capital Groupin, arkkitehtien, konsulttien, paikallisviranomaisten ja rakennuttajan Ant Yapin kanssa”, toteaa KONEen johtokunnan jäsen Klaus Cawén.

Moscow-City -liikekeskus sisältää valmistuttuaan 18 pilvenpiirtäjää, jotka tarjoavat arviolta yli 2 miljoonaa neliömetriä uutta lattiapinta-alaa Itä-Moskovassa. Viisi alueen projekteista on jo rakenteilla, ja kahteen näistä laitteiden toimittajaksi on nyt valittu KONE. Aiemmin KONE on valittu laitetoimittajaksi Naberezhnaya-projektiin.

Kohdekerrosohjauksessa matkustaja valitsee kohdekerroksen jo odotusaulassa, minkä jälkeen ohjausjärjestelmä neuvoo hänet sille hissille, joka vie hänet valittuun kerrokseen mahdollisimman vähillä välipysähdyksillä. Kaksoiskorihissit ovat pilvenpiirtäjähissejä, joissa kaksi hissikoria kulkee päällekkäin samassa hissikuilussa lisäten näin tilankäytön tehokkuutta rakennuksessa. Capital City -projektin kaksoiskorihissien kaksoiskäyttömahdollisuus matkustaja- sekä huoltohisseinä säästää lisäksi normaalisti huoltohisseille tarvittavan erillisen hissikuilun tilan rakennuksesta.

Klaus Cawén
johtaja

LIsätiedot:
Klaus Cawén, johtaja, puh. 0204 4492
Minna Mars, viestintäjohtaja, puh. 0204 75 4501

FLisätietoa Capital City -projektista:

Rakennuttaja
Arkkitehti
Konsultti

KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä. Se tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä ja liukuportaita sekä monipuolisia ratkaisuja niiden kunnossapitoon ja modernisointiin. KONE huoltaa myös rakennusten automaattiovia. Vuonna 2006 KONEen liikevaihto oli 3,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 29 000. Yhtiön B-sarjan osake on noteerattu Helsingin Pörssissä.

2007-01-26 KONEelle jälleen merkittävä tilaus Moscow-City -hankkeeseen