KONEelle suurtilauksia Euroopassa, Yhdysvalloissa, Australiassa ja Aasiassa

Lehdistötiedotteet Julkaistu 16.10.2002

KONE on saanut kesän ja syksyn 2002 aikana useita merkittäviä tilauksia Euroopassa, Yhdysvalloissa, Australiassa ja Aasiassa.

Tilaukset käsittävät yhteensä lähes 20 suurprojektia, joiden kokonaisarvo on yli 100 miljoonaa euroa. Tilaukset sisältävät yli 400 hissin, 400 liukuportaan ja 50 liukukäytävän toimitukset.

Australiassa KONE toimittaa historiansa nopeimmat hissit 80-kerroksiseen Q1 Tower -nimiseen asuinrakennuskohteeseen, joka sijaitsee Brisbanen eteläpuolella Queenslandissa. Tilaus käsittää yhdeksän erityisesti pilvenpiirtäjiin suunniteltua KONE Alta™ -hissiä, joiden ajonopeus on jopa yhdeksän metriä sekunnissa. Toinen toimitus Australiaan, Sidneyhin sisältää yhteensä 78 hissiä, liukuporrasta ja liukukäytävää Bondi Junction -nimisen ostoskeskuksen laajennushankkeeseen.

Singaporessa KONE toimittaa 248 liukuporrasta ja kaksi liukukäytävää Singaporen metron uuden Circle Line -reitin 28 metroasemalle.

Yhdysvalloissa KONE toimittaa kuusi KONE ECO3000™ -liukukäytävää, neljä liukuporrasta ja kaksi hissiä Washington D.C:n kansainvälisen Dulles-lentokentän jalankulkutunnelia varten sekä 20 hissiä ja 34 KONE ECO3000™ -liukuporrasta pääterminaalin sukkulajuna-aseman rakennusprojektia varten. KONE ECO3000™ -liukuportaiden ja -liukukäytävien innovatiiviset ratkaisut vähentävät tuotteen energiankulutusta.

Kaliforniassa KONE toimittaa Sacramenton lentokentälle kaksi KONE ECO3000™ -liukuporrasta ja 11 lasiseinäistä hissiä pysäköintihallin laajennusprojektiin. Miamissa Floridassa KONE asentaa parhaillaan hissejä ja liukuportaita 64-kerroksiseen Four Seasons- ja 36-kerroksiseen Espirito Santa Plaza -asuinrakennukseen. Lisäksi KONE on saanut hissitilauksen, jonka perusteella se toimittaa alueella sijaitsevaan 49-kerroksiseen luksusasuntotorniin 11 EcoDisc® -nostokoneistolla varustettua hissiä.

Kiinassa KONEen saamien merkittävien tilausten sarja jatkuu. KONE toimittaa Beijingin Taivaallisen rauhan aukion kupeeseen rakennettavaan National Grand Theateriin yhteensä 52 hissiä ja 36 liukuporrasta. Guangzhounissa KONEelta on tilattu 45 hissiä Baiyun-nimisen lentokentän laajennukseen. Dongguanissa KONE toimittaa kahteen asuinrakennusprojektiin yhteensä 118 hissiä, Shanghaissa 30 hissiä, kahdeksan liukuporrasta ja neljä liukukäytävää sekä Shenzhenissä 15 hissiä ja 20 liukuporrasta. KONEen Kiinassa saamat tilaukset ylittivät tammi - syyskuun 2002 aikana koko vuoden 2001 tilausten määrän yli kymmenellä prosentilla. Tuotteiden suosioon on vaikuttanut erityisesti niiden ympäristöystävällisyys.

Isossa-Britanniassa KONE toimittaa yhteensä 31 hissiä Moor House -nimiseen rakennuskohteeseen ja Wellcome Trust -nimisen yrityksen uuden pääkonttorin rakennusprojektia varten. KONE on saanut myös Heathrow'n ja Gatwickin lentokenttien viidestä kehitysprojektista ensimmäiseen liittyvän liukuporras-, hissi- ja liukukäytävätilauksen. KONE toimittaa yhdeksän suurta liukuporrasta, viisi liukukäytävää ja kymmenen konehuoneetonta KONE MonoSpace® -hissiä Gatwickin lentokentän eteläisen terminaalin rakennuskohteeseen.

KONEen vuoden 2002 kolmannen vuosineljänneksen osavuosikatsaus julkaistaan tiistaina 22. lokakuuta 2002 klo 12.00.

Aimo Rajahalme
talous- ja rahoitusjohtaja

Outi-Maria Liedes

Outi-Maria Liedes, viestintäjohtaja, puh. 0204 55 4292