KONEelle tilaus Länsimetro-projektiin

Lehdistötiedotteet Julkaistu 25.05.2012

KONE Oyj, lehdistötiedote, 25.5.2012

KONE on saanut tilauksen hissien ja liukuportaiden toimittamisesta Länsimetro-projektiin, joka on Suomen suurin meneillään oleva infrastruktuuriprojekti. Helsingin nykyistä metrolinjaa jatketaan 14 kilometriä länteen nykyiseltä Ruoholahden pääteasemalta.

KONE toimittaa yhteensä 60 raskaaseen käyttöön tarkoitettua KONE TransitMaster® 140 -liukuporrasta, 33 KONE MonoSpace® Special  hissiä ja 8 vinohissiä seitsemälle uudelle metroasemalle Helsingin ja Espoon välillä. Kaikki asemien tilat ja tasot on suunniteltu mahdollisimman esteettömiksi ja helppokulkuisiksi, ja KONEen ratkaisut varmistavat matkustajien sujuvan ja turvallisen liikkumisen asemilla.

Asemien kautta kulkee 10 000-30 000 ihmistä vuorokaudessa. Kullakin asemalla on omat ihmisvirtojen hallintaan liittyvät vaatimuksensa. Esimerkiksi Urheilupuiston metroaseman läheisyydessä Espoossa on useita urheilukeskuksia, joista suurin vetää jopa 9 000 katsojaa. Urheilupuiston aseman pitää pystyä huolehtimaan laiturin ja asemahallin kautta ruuhka-aikoina kulkevien tuhansien ihmisten sujuvasta liikkumisesta. Lisäksi Tapiolan ja Matinkylän asemat toimivat paikallisliikenteen keskuksina, joilta liikennöivät myös paikallisbussit, ja joista on yhteys kauppakeskuksiin.

"Länsimetron tavoitteena on luoda edustava, laadukas, nykyaikainen ja aikaa kestävä metrojärjestelmä, jossa matkustaja voi nauttia nopean joukkoliikenteen eduista turvallisesti ja sujuvasti. KONEen ratkaisuilla on keskeinen rooli tämän tavoitteen saavuttamisessa", sanoo Matti Kokkinen Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja.

"On hienoa, että pääsemme jälleen osallistumaan tärkeään julkisen liikenteen projektiin ja edistämään pääkaupunkiseudun asukkaiden sujuvaa ja turvallista liikkumista", toteaa KONEen Keski- ja Pohjois-Euroopan aluejohtaja Ari Lehtoranta.

Tilaus kirjattiin vuoden 2012 toiselle neljännekselle. Ensimmäiset laitteet asennetaan vuonna 2014, ja Länsimetro on määrä ottaa käyttöön vuoden 2015 lopussa. Hankkeeseen sisältyy myös KONE Täysturva(TM) -kunnossapitopalvelu kymmeneksi vuodeksi.

Anne Korkiakoski, markkinointi- ja viestintäjohtaja, KONE Oyj, puh. 0204 75 4330

Kuvat: luonnoksia asemista voi ladata osoitteesta www.flickr.com/lansimetro

KONE kuuluu alansa johtaviin yrityksiin ja tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ja modernisointiin. Eri asiakasryhmien tarpeiden ymmärtäminen on ohjannut yhtiön toimintaa jo sadan vuoden ajan. KONEen tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. Vuonna 2011 KONEen liikevaihto oli 5,2 miljardia euroa ja henkilöstömäärä keskimäärin 35 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.