KONEen hissit helpottamaan liikkumista Delhin metroasemilla

Lehdistötiedotteet Julkaistu 18.03.2013

KONE Oyj, lehdistötiedote, 18.3.2013

KONE on saanut tilauksen 143 KONE MonoSpace® -hissin toimittamisesta Delhin metron laajennusprojektin kolmanteen vaiheeseen Pohjois-Intiaan. KONE on jo aiemmin toimittanut 395 hissiä ja 75 liukuporrasta laajennusprojektin kahteen ensimmäiseen vaiheeseen.

Uusi tilaus sisältää 70 ruostumattomasta teräksestä valmistettua lasiovellista hissiä ja 73 hissiä, joiden ovet ovat ruostumatonta terästä. Näkövammaisia varten hissien painikkeet merkitään pistekirjoituksella, ja hissit varustetaan ääneen perustuvalla kerrosilmoitusjärjestelmällä. Hissien peilit puolestaan helpottavat pyörätuolilla liikkumista. Ilkivaltasuojatuissa hissien oviaukoissa on valoverhot ja ovissa on käytetty paloturvallista lasia. Lisäksi on käytetty paloturvallista ja vain vähän savua muodostavaa kaapelointia matkustajien turvallisuuden maksimoimiseksi.

"Delhi Metro Rail Corporation on pitkäaikainen asiakkaamme, ja me ymmärrämme julkisen liikenteen matkustajavirtoihin liittyvät vaatimukset, mikä on auttanut meitä luomaan parhaan mahdollisen ratkaisun Delhin metroon. Olemme iloisia, että yhteistyömme jatkuu projektin kolmannessakin vaiheessa", toteaa KONE Intian toimitusjohtaja Neeraj Sharma.

KONE on ollut mukana Delhin metron laajennusprojektissa alusta alkaen ja projektin kolmas vaihe on Intian hallituksen rakennusprojekteja. Metroverkoston kokonaispituus valmiina on noin 330 kilometriä.

Metroverkoston on tarkoitus kattaa Delhi, Intian toiseksi suurin metropoli, kokonaan vuoteen 2021 mennessä. Vuodesta 2002 toiminnassa ollut metro helpottaa kaupungin ruuhkaista liikennettä. Delhi Metro Rail Corporationin ympäristötavoitteiden mukaisesti KONEen konehuoneettomissa hisseissä on energiaa säästävät regeneratiiviset nostokoneistot, LED-valaistus ja energiatehokkaat moottorit.

Tilaus kirjattiin vuoden 2012 viimeiselle neljännekselle.

Anne Korkiakoski, markkinointi- ja viestintäjohtaja, KONE Oyj, puh. 0204 75 4775

Aikaisemmin KONEen verkkosivuilla www.kone.com/tiedotteet julkaistuja uutisia tilauksista joukkoliikenteelle:

26.02.2013 KONEelle tilaus Kööpenhaminan metron laajennukseen
28.02.2013 KONE modernisoi Washingtonin metron liukuportaat

KONE kuuluu alansa johtaviin yrityksiin ja tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ja modernisointiin. Eri asiakasryhmien tarpeiden ymmärtäminen on ohjannut yhtiön toimintaa jo sadan vuoden ajan. KONEen tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. Vuonna 2012 KONEen liikevaihto oli 6,3 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 40 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.