KONEen menestys laivahissiliiketoiminnassa jatkuu

Lehdistötiedotteet Julkaistu 04.10.2007

KONE on saanut Aker Yardsilta merkittävän tilauksen suunnitella, toimittaa ja asentaa kaikki hissit Royal Caribbean International -varustamon Genesis 2 -loistoristeilijään. Lisäksi KONE toimittaa kaikki hissit Tallinkin Cruise 5 -ristelijä-autolauttaan.

Avaa suurempi kuva klikkaamalla tästä.

Tilaukset koostuvat yhteensä 53 asiakaskohtaisesti räätälöidystä hissistä ja niiden yhteisarvo on noin 15 miljoonaa euroa.

”Nämä tilaukset vahvistavat edelleen KONEen asemaa johtavana hissien toimittajana kansainvälisessä risteilylaivasegmentissä”, kertoo KONEen uuslaiteliiketoiminnasta vastaava johtaja Heikki Leppänen. ”Olemme pitkäjänteisesti panostaneet asiakaslähtöisten tuote- ja palveluratkaisujen kehittämiseen, joka on suuresti myötävaikuttanut myös näiden tilausten saantiin.”

Genesis 2 on yhdessä ensimmäisen Genesis-ristelijän kanssa suurin koskaan rakennettu loistoristelijä. Se on 360 metriä pitkä ja siihen mahtuu 5 400 matkustajaa. Alus on valmis toimitettavaksi asiakkaalle vuonna 2010. Tallinkin Cruise 5 on kolmas alus Tallinkin Itämerellä liikennöivien ristelyalusten sarjasta ja se valmistuu vuonna 2009. Molemmat laivat rakennetaan Aker Yardsin Suomen telakoilla.

Nyt Aker Yardsilta saadut tilaukset vahvistavat KONEen asemaa laivahissiliiketoiminnassa, jossa KONEella on meneillään useita merkittäviä projekteja. Vuonna 2006 KONE sai Aker Yardsilta tilauksen toimittaa 43 hissiä ensimmäiseen Genesis-luokan ristelijään, joka valmistuu vuonna 2009. Huhtikuussa 2007 KONE sai historiansa suurimman laivahissitilauksen, kun Aker Yards tilasi 60 hissiä ja 12 liukuporrasta Norwegian Cruise Linelle toimitettaviin aluksiin.

KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä. Se tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä ja liukuportaita sekä monipuolisia ratkaisuja niiden kunnossapitoon ja modernisointiin. KONE huoltaa myös rakennusten automaattiovia. Vuonna 2006 KONEen liikevaihto oli 3,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 29 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan OMX:n Pohjoismaisessa Pörssissä Helsingissä.

Minna Mars, viestintäjohtaja, puh. 0204 75 4501 tai 050 384 9440

2007-10-04 KONEen menestys laivahissiliiketoiminnassa jatkuu