KONE Aims to Divest Its Tractors And Forest Machines Businesses

Pörssitiedotteet Julkaistu 26.06.2003

Partek-kaupan jälkeen KONE on julkaisemansa strategian mukaisesti kehittänyt KONE Materiaalinkäsittelyn (Partek) liiketoiminta-alueita kontinkäsittelyä, kuormankäsittelyä, metsäkoneita ja traktoreita ja myynyt liiketoiminta-alueisiin kuulumattomia omistuksia. Yritysosto on täyttänyt KONEen odotukset. KONE on kuitenkin nyt päättänyt keskittyä materiaalinkäsittelyssä kontin- ja kuormankäsittelyyn ja luopua traktori- ja metsäkoneliiketoiminnoista.

Traktorit ja Metsäkoneet vahvoja liiketoimintoja

Traktoriliiketoiminta kehittää, valmistaa, markkinoi ja huoltaa Valtra-traktoreita. Valtra on markkinajohtaja Pohjoismaissa ja kolmanneksi myydyin traktorimerkki Latinalaisessa Amerikassa. Liikevaihto vuonna 2002 oli 762 miljoonaa euroa. Valtralla on henkilöstöä 2 508 henkilöä, joista Suomessa työskentelee 1 541 ja Brasiliassa 710 henkilöä. Traktoreihin kuuluva Sisu Diesel valmistaa vuosittain yli 27 000 työkoneiden dieselmoottoria.

Metsäkoneet on maailman johtavia metsäkoneiden ja puutavaranosturien valmistajia sekä mekanisoidun metsänkorjuun edelläkävijä. Metsäkoneiden tuotemerkit ovat Valmet ja Timbco. Liiketoiminta-alueella on laaja konevalikoima sekä tavaralaji- että kokopuuhakkuumenetelmää varten. Liikevaihto vuonna 2002 oli 292 miljoonaa euroa, josta puutavaranosturien osuus oli 57 miljoonaa euroa. Henkilöstöä metsäkoneilla on
1 034, joista Ruotsissa työskentelee 613, Brasiliassa 186 ja Suomessa 55 henkilöä. Luvut eivät sisällä puutavaranosturien henkilöstöä. Puutavaranosturit jäävät KONEen omistukseen ja ne siirretään osaksi kuormankäsittelyliiketoimintaa.

Traktoreiden ja metsäkoneiden myynnin ansiosta KONEen liiketoimintarakenne selkiytyy. KONE keskittyy hissi- ja liukuporrasliiketoimintaan sekä kontin- ja kuormankäsittelyyn. Yritysmyynnit pienentävät KONEen nyt noin miljardin euron suuruista nettovelkaa huomattavasti. Tämä parantaa mahdollisuuksia kehittää ja kasvattaa hissi- ja liukuporrasliiketoimintaa ja materiaalinkäsittelyä täydentävin yritysostoin ja investoinnein.

KONE koostuu myös jatkossa kahdesta liiketoimintaryhmästä: KONE Hissit ja liukuportaat ja KONE Materiaalinkäsittely. KONE Oyj:n ja KONE Hissien ja liukuportaiden toimitusjohtajana jatkaa Manfred Eiden ja KONE Materiaalinkäsittelyn toimitusjohtajana Carl-Gustaf Bergström. Molemmat raportoivat pääjohtaja Antti Herlinille.

Tiedotustilaisuus

Asiasta järjestetään analyytikko- ja lehdistötilaisuus, joka pidetään 26. kesäkuuta 2003 klo 14.00 KONE Buildingissa osoitteessa Keilasatama 3, Espoo.

Lehdistötilaisuus-PDF

Tapio Hakakari
hallituksen sihteeri

Outi-Maria Liedes

Carl-Gustaf Bergström, toimitusjohtaja, KONE Materiaalinkäsittely, puh. 0400 530 887
Tapio Hakakari, hallituksen sihteeri, KONE, puh. 0400 408 316
Kari Heinistö, varatoimitusjohtaja, KONE Materiaalinkäsittely, puh. 0204 55 4542

KONE on globaali palvelu- ja konepajayritys, joka on erikoistunut ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen. Yhtiön vuotuinen liikevaihto on 5,5 miljardia euroa ja henkilöstön määrä lähes
35 000. KONEen B-osake on listattu Helsingin Pörssissä.

2003-06-26 KONEen traktori- ja metsäkoneliiketoiminnoille haetaan uusia omistajia