Pörssitiedotteet Julkaistu 22.10.2002

Partekin osakkeiden hankinta onnistui hyvin. KONE omistaa 99,5 prosenttia Partekin osakkeista. KONEen ja Partekin yhteistyö on käynnistynyt ripeästi kaikilla aloilla.
KONE koostuu kahdesta vahvasta liiketoimintaryhmästä: KONE Elevators & Escalators (KEE) ja KONE Materials Handling (KMH) eli Partekin liiketoiminta.
KONE myy Partekin ydinliiketoimintaan kuulumattomat osat. Tuloksia myyntiprosesseista odotetaan jo lähiaikoina. KONEen vahvan kassavirran ja divestointien seurauksena tavoitteenamme on pienentää velkaantumisaste alle 80 prosentin vuoden 2003 loppuun mennessä. Katsauskauden aikana hissi- ja liukuporrastoiminnan kassavirta on ollut erittäin vahva. Myös tulevana vuonna koko konsernin kassavirran odotetaan säilyvän vahvana.
Nopeasti toteutuvien säästöjen suuruudeksi on arvioitu 30-40 miljoonaa euroa. Säästöjä saavutetaan muun muassa konsernihallinnon funktioita yhdistämällä, verosuunnittelulla ja rahoituksessa. Suurin osa näistä säästöistä saavutetaan jo vuoden 2003 aikana.
Arvioimme vuoden 2002 liikevaihdon olevan noin 4,3 miljardia euroa ja liikevoiton ennen liikearvopoistoja (EBITA) noin 350 miljoonaa euroa, kun Partek on konsolidoitu osaksi KONEtta 1.7.2002 alkaen.
Tavoitteenamme on saavuttaa uusien koneiden ja laitteiden tilauksia vuonna 2003 vähintään vastaava määrä kuin vuonna 2002. KONE Elevators & Escalators -liiketoimintaryhmän huoltotoiminnan kasvutavoitteena on viisi prosenttia ja automaattiovilla 20 prosenttia. KONE Materials Handling -liiketoimintaryhmälle on asetettu vahva tavoite kasvattaa after sales -toimintaa.
Vuonna 2003 KONE Elevators & Escalators -ryhmän tavoitteena on ylittää 10 prosentin EBITA-taso liikevaihdosta. Tätä tavoitetta tukevat vahva tilauskanta ja luotettava palvelumme. Sisäisistä prosesseista haetaan edelleen kustannussäästöjä.
KONEen Materials Handling -ryhmän ydinliiketoiminnan tavoitteena on ylittää 5 prosentin EBITA-taso liikevaihdosta. Kannattavuuden parantamisessa on keskeistä KONEen after sales -osaamisen hyödyntäminen koko organisaatiossa, hankintatoimen tuomien mahdollisuuksien hyödyntäminen laajasti, ulkoistamisen lisääminen joustavuuden parantamiseksi, erityisen huomion kiinnittäminen tulostavoitteet alittaviin yksiköihin sekä pääoman entistä tehokkaampi käyttö. Pidemmän aikavälin synergioiden toteutuessa tullaan myös KONE Materials Handlingin tavoitteita nostamaan lähemmäs KONE Elevators & Escalatorsin tavoitetasoa.
Antti Herlin

2002-10-22 Konsernin CEO Antti Herlin KONEen tammi-syyskuun osavuosikatsauksen julkistamisen yhteydessä