Matti Alahuhta KONEen toimitusjohtajaksi

Pörssitiedotteet Julkaistu 22.11.2004

KONEen hallitus on tänään kokouksessaan päättänyt kutsua tekniikan tohtori Matti Alahuhdan yhtiön toimitusjohtajaksi 1. tammikuuta 2005 alkaen.

Vuonna 1952 syntynyt Matti Alahuhta siirtyy tehtävään Nokian varatoimitusjohtajan tehtävästä. Hän on ollut Nokian palveluksessa vuosina 1975–82 ja jälleen vuodesta 1984. Nokian johtokunnan jäsen hän on ollut vuodesta 1993. KONE Oyj:n hallituksen jäsen Matti Alahuhta on ollut helmikuusta 2003 lähtien.

Matti Alahuhta seuraa tehtävässään Manfred Eidenia, joka palaa Saksaan henkilökohtaisista syistä. Manfred Eiden jatkaa toimitusjohtajana 31. joulukuuta 2004 saakka ja avustaa sen jälkeen uutta toimitusjohtajaa kehitys- ja uudelleenjärjestelyohjelman valmistelussa ja läpiviennissä toukokuun 2005 loppuun asti.

”Hissi- ja liukuporrastoiminta on jo pitkään ollut globaali toimiala. Vastatakseen kiristyvään kilpailuun KONE on viime vuosina kehittänyt toimintaansa määrätietoisesti mm. yhtenäistämällä maailmanlaajuisesti tuote- ja palvelutarjontaansa, vahvistamalla asiakaslähtöisyyttä, virtaviivaistamalla tuotantoa ja ottamalla käyttöön yhtenäiset asennus- ja huoltomenetelmät. Nyt olemme tulossa liiketoimintamme kehityksessä uuteen vaiheeseen. Tähän liittyvän kehitys- ja uudelleenjärjestelyohjelman suunnittelun aloittamisesta olemme tiedottaneet lokakuussa 2004. Uskomme, että tässä tilanteessa Matti Alahuhta tuo monipuolista ja globaalia osaamista, jonka yhdistäminen KONEen vahvuuksiin tukee yhtiön kilpailukykyä ja markkina-asemaa”, Antti Herlin, hallituksen puheenjohtaja, toteaa.

Hallitus ehdottaa 17. joulukuuta 2004 pidettävälle ylimääräiselle yhtiökokoukselle, että se antaisi jakautumisessa syntyvän uuden KONE Oyj:n hallitukselle ohjeen nimittää Matti Alahuhta uuden KONE Oyj:n toimitusjohtajaksi jakautumisen voimaantuloajankohdasta lukien.

Tiedotustilaisuus

Lehdistötilaisuus järjestetään maanantaina 22. marraskuuta 2004 klo 11.00 osoitteessa KONE Building, Keilasatama 3, Espoo.

KONE Oyj Hallitus

Tapio Hakakari
johtaja, hallituksen sihteeri

Tapio Hakakari, johtaja, hallituksen sihteeri, puh. 0204 75 4226