Pörssitiedotteet Julkaistu 27.01.2006

KONE Oyj:n hallituksen nimitysvaliokunta ehdottaa 27. helmikuuta 2006 kokoontuvalle varsinaiselle yhtiökokoukselle, että yhtiön hallitukseen valitaan kahdeksan jäsentä.

Nimitysvaliokunta ehdottaa, että uudeksi hallituksen jäseneksi valittaisiin Sirpa Pietikäinen. Ehdotuksessaan nimitysvaliokunta kiinnittää huomiota hallituksen jäsenten monipuoliseen ja toisiaan täydentävään kokemukseen, osaamiseen ja näkemykseen muista ja KONEen omista toimialoista. Sirpa Pietikäinen, 46, on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja hän on työskennellyt muun muassa ympäristöministerinä ja kansanedustajana. KONE Oyj:n hallitukseen hän tuo osaamista eritoten kestävään kehitykseen, asumispolitiikkaan ja yhdyskuntasuunnitteluun liittyvistä teemoista.

Lisäksi nimitysvaliokunta ehdottaa, että hallituksen varsinaisiksi jäseniksi seuraavalle toimikaudelle valittaisiin uudelleen Antti Herlin, Sirkka Hämäläinen-Lindfors, Matti Alahuhta, Jean-Pierre Chauvarie, Reino Hanhinen, Masayuki Shimono ja Iiro Viinanen. Jäsenistä Jean-Pierre Chauvarie, Reino Hanhinen, Sirkka Hämäläinen-Lindfors, Sirpa Pietikäinen ja Iiro Viinanen ovat yhtiöstä riippumattomia.

KONE Oyj:n hallituksessa vuodesta 1979 toiminut Gerhard Wendt ei ollut käytettävissä hallituksen jäseneksi. KONE Oyj kiittää Wendtiä hänen merkittävästä panoksestaan yhtiön kehittämisessä sekä hallituksen jäsenenä että entisenä toimitusjohtajana (1989-1994).

Nimitysvaliokunta ehdottaa hallituksen puheenjohtajan palkkioksi 4000 euroa kuukaudessa, varapuheenjohtajan palkkioksi 3000 euroa kuukaudessa ja jäsenten palkkioksi 2000 euroa kuukaudessa. Lisäksi ehdotetaan 500 euron kokouspalkkiota hallituksen ja valiokuntien kokouksista.

Hallituksen jäsenten toimikausi päättyy seuraavassa varsinaisessa yhtiökokouksessa. Hallituksen sihteerinä jatkaa Tapio Hakakari.

KONE Oyj:n hallituksen tarkistusvaliokunta ehdottaa 27. helmikuuta 2006 kokoontuvalle varsinaiselle yhtiökokoukselle, että yhtiölle valitaan kaksi tilintarkastajaa. Tilintarkastajiksi ehdotetaan valittavaksi KHT Heikki Lassila ja KHT-yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy.

Tapio Hakakari
johtaja, hallituksen sihteeri

Tapio Hakakari, johtaja, hallituksen sihteeri, puh. 0204 75 4226

KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä. Se tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä ja liukuportaita sekä monipuolisia ratkaisuja niiden kunnossapitoon ja modernisointiin. KONE huoltaa myös rakennusten automaattiovia. KONEen vuotuinen liikevaihto on noin kolme miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 27 000. Yhtiön B-sarjan osake on noteerattu Helsingin pörssissä.

2006-01-27 Nimitysvaliokunnan ehdotus KONE Oyj:n hallituksen kokoonpanoksi ja tarkastusvaliokunnan ehdotus tilintarkastajiksi