Pörssitiedotteet Julkaistu 21.04.2004

KONEen hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan tilaukset lisääntyivät mutta tulos heikkeni, Kone Cargotec lisäsi myyntiään ja paransi kannattavuuttaan

• Tilaukset olivat 965,4 (1-3/2003: 1 155*) miljoonaa euroa. Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan osuus oli 513,6 (502,8) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna tilaukset lisääntyivät seitsemän prosenttia. Kone Cargotecin osuus oli 451,8 (390,3) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein tilaukset lisääntyivät 22 prosenttia.
  • Liikevaihto oli 893,4 (1 185*) miljoonaa euroa. Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan liikevaihto väheni 551,0 (591,5) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna liikevaihto säilyi viimevuotisen suuruisena. Kone Cargotecin osuus oli 342,4 (328,0) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein liikevaihto lisääntyi yhdeksän prosenttia.
  • Liikevoitto oli 219,0 (72,2*) miljoonaa euroa. Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan liikevoitto oli 30,4 (47,6) miljoonaa euroa eli 5,5 (8,0) prosenttia liikevaihdosta. Kone Cargotecin liikevoitto oli 21,8 (17,2) miljoonaa euroa eli 6,4 (5,2) prosenttia liikevaihdosta. Kohdistamattomat kulut olivat 2,8 (0,5) miljoonaa euroa. Jäljellä jäävä osuus katsauskauden liikevoitosta koostuu lähinnä traktoriliiketoiminnan myyntivoitosta.
  • Kassavirta liiketoiminnasta ennen rahoituseriä ja veroja lisääntyi 92,2 (79,5*) miljoonaan euroon. Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan osuus oli 69,3 (61,0) miljoonaa euroa ja Kone Cargotecin osuus 25,6 (14,7) miljoonaa euroa.
  • Katsauskauden tulos oli 131,9 (47,9) miljoonaa euroa.
  • Laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos oli 2,09 (0,76) euroa.

KONE otti raportoinnissaan käyttöön kansainväliset tilinpäätösstandardit (IFRS) 1. tammikuuta 2004 alkaen, ja tämän raportin vertailuluvut on kerrottu IFRS:n mukaisesti. Lisätietoja suomalaisesta tilinpäätösstandardista kansainväliseen standardiin siirtymisen vaikutuksista kerrotaan KONEen 8. huhtikuuta 2004 julkaisemassa tiedotteessa.

* Vuoden 2003 konsolidoidut vertailuluvut sisältävät myydyt traktori- ja metsäkoneliiketoiminnat sekä muut pienemmät myydyt omistukset.

Myytyä Sisu Autoa ei ole konsolidoitu vuoden 2004 ensimmäisen vuosineljänneksen lukuihin.

KONEen pääjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Antti Herlin osavuosikatsauksen julkistamisen yhteydessä:

”Kehitys ensimmäisellä vuosineljänneksellä, jolloin KONE toimi uuden yritysrakenteensa mukaisesti, oli sekä positiivista että negatiivista. Keskitämme nyt kaikki voimavaramme kahden vahvan, eri suhdannevaiheissa olevan liiketoimintaryhmämme kehittämiseen.

Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan tilauskanta säilyi suurena, ja oli lähes kaksi miljardia euroa. Tämä on seurausta kysynnän voimakkaana jatkuneesta kasvusta Kiinassa ja saamiemme tilausten merkittävästä lisäyksestä Euroopassa. Tilauskannan kasvu on seurausta myös rakennusprojektien lykkääntymisistä, joilla oli negatiivinen vaikutus liikevaihtoon ja kannattavuuteen.

Vuosi 2004 on hissi- ja liukuporrasliiketoiminnassa kehityksen vuosi. Keskitymme lisäämään koko toimintamme tehokkuutta ja yhdenmukaistamaan tietojärjestelmiämme, sekä tuomme markkinoille uuden teknologisen läpimurron, KONE MaxiSpace™ -teknologian. Nämä toimenpiteet parantavat kilpailukykyämme ja tukevat pyrkimyksiämme kannattavuuden parantamisessa ja jatkuvassa kasvussa.

Kone Cargotecissa näemme viime vuonna tehtyjen rakennejärjestelyjen tuloksia. Meillä on entistä vahvempi markkina-asema liiketoiminnassa, joka kasvaa voimakkaasti. Koska tuotannon uudelleenjärjestelyt ovat edenneet jopa suunniteltua paremmin, keskitymme nyt kannattavuuden parantamiseen, myyntiverkoston vahvistamiseen sekä asemamme vahvistamiseen Aasiassa.

Olemme jatkaneet aktiivisesti hissi-, liukuporras- ja automaattiovien huoltoyhtiöiden yritysostoja. KONEen vahvan taloudellisen aseman ansiosta olemme hyvässä asemassa tarttumaan kasvun mahdollisuuksiin kummassakin liiketoimintaryhmässä.”

Osavuosikatsaus PDF-muodossa

Aimo Rajahalme
talous- ja rahoitusjohtaja

Tapio Hakakari
hallituksen sihteeri

Aimo Rajahalme, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 0204 75 4484

KONE on globaali palvelu- ja konepajayritys, joka on erikoistunut ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen. Se koostuu kahdesta liiketoimintaryhmästä, jotka ovat KONE Hissit ja liukuportaat ja Kone Cargotec. KONE Hissit ja liukuportaat myy, valmistaa, asentaa, huoltaa ja modernisoi hissejä ja liukuportaita sekä huoltaa rakennusten automaattiovia. Kone Cargotec toimittaa tuotteita ja ratkaisuja helpottamaan tavaroiden siirtelyä ja kuormaamista. KONEen B-osake on listattu Helsingin Pörssissä.

2004-04-21 KONE-konsernin IFRS-tilinpäätösstandardin mukainen osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta 2004