• ETUSIVU
  • Uutiset & taustat
  • Tiedotteet

KONE laskee vuoden 2022 näkymiään liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton osalta ja julkaisee alustavia taloudellisia lukuja vuoden 2022 toiselta vuosineljännekseltä

Pörssitiedotteet Julkaistu 14.07.2022

KONE Oyj, pörssitiedote, 14. heinäkuuta 2022 klo 8.30

Kysyntäympäristö pysyi hyvällä tasolla useimmilla alueilla toisen vuosineljänneksen aikana, ja palveluliiketoiminnan kehitys jatkui vahvana. KONEen toisen vuosineljänneksen liikevaihtoon ja oikaistuun liikevoittoon vaikuttivat kuitenkin COVID-19-sulut Kiinassa, mikä johti KONEen Kiinan liikevaihdon lähes 40 prosentin laskuun vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna. KONEen toiminnot Kiinassa palautuivat kesäkuussa normaalille tasolle. Vaikka odotamme elpymistä toisella vuosipuoliskolla, olemme laskeneet liiketoimintanäkymiä vuodelle 2022 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton osalta. Syinä liiketoimintanäkymien laskemiselle ovat heikot toisen vuosineljänneksen toimitukset sekä hieman odotuksia heikommat näkymät uuslaitemarkkinalle Kiinassa.

Päivitetyt liiketoimintanäkymät vuodelle 2022:

KONE arvioi liikevaihdon kasvun olevan vuonna 2022 välillä -1 % ja +3 % vertailukelpoisin valuuttakurssein verrattuna vuoden 2021 liikevaihtoon. Oikaistun liikevoiton arvioidaan olevan 1 130-1 210 miljoonaa euroa olettaen, että valuuttakurssit pysyisivät heinäkuun 2022 tasolla. Valuuttakursseilla arvioidaan olevan liikevoittoon noin 80 miljoonan euron positiivinen vaikutus.

Aiemmat liiketoimintanäkymät vuodelle 2022:

KONE arvioi liikevaihdon kasvun olevan vuonna 2022 välillä 2 % ja 5 % vertailukelpoisin valuuttakurssein verrattuna vuoden 2021 liikevaihtoon. Oikaistun liikevoiton arvioidaan olevan 1 180-1 280 miljoonaa euroa olettaen, että valuuttakurssit pysyisivät huhtikuun 2022 tasolla. Valuuttakursseilla arvioidaan olevan  liikevoittoon noin 70 miljoonan euron positiivinen vaikutus. Liiketoimintanäkymien toteutuminen edellyttää Kiinan COVID-19-rajoitusten purkamista toisella vuosineljänneksellä sekä nopeaa elpymistä sen jälkeen.

Alustavat taloudelliset luvut

Me4-6/2022MuutosVertailukelpoinen muutos 1-6/2022MuutosVertailukelpoinen muutos
Saadut tilaukset2 609,08,2 %0,6 %5 031,712,1 %5,2 %
Liikevaihto2 555,1-9,1 %-15,2 %4 997,0-2,7 %-8,5 %
Uudet laitteet1 213,3-24,1 %-30,1 %2 373,1-15,2 %-21,3 %
Huolto960,313,1 %7,6 %1 885,612,9 %8,2 %
Modernisointi381,55,3 %-0,5 %738,310,2 %5,0 %
Liikevoitto189,0-48,5 %360,2-41,6 %
Liikevoittomarginaali, %7,47,2
Oikaistu liikevoitto209,3-44,0 %405,8-35,0 %
Oikaistu liikevoittomarginaali, %8,28,1

KONE julkaisee puolivuosikatsauksensa tammi-kesäkuulta 2022 keskiviikkona 20. heinäkuuta 2022 klo 12.30. Julkaisupäivänä järjestetään webcast-lähetys ja telekonferenssi, jossa on mahdollista esittää kysymyksiä. Tarkemmat tiedot webcast-lähetyksestä ja telekonferenssista julkaistaan KONEen nettisivuilla: http://www.kone.com/fi/sijoittajat/.

Natalia Valtasaari, sijoittajasuhdejohtaja, KONE Oyj, puh. 0204 75 4705

Henrik Ehrnrooth

Ilkka Hara
talousjohtaja

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Toimitamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2021 KONEen liikevaihto oli 10,5 miljardia euroa, ja vuoden 2021 lopulla henkilöstömäärä oli yli 60 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.