KONE Oyj:n osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta 2016

Pörssitiedotteet Julkaistu 21.04.2016

KONE Oyj, pörssitiedote, 21. huhtikuuta 2016 klo 12.30

KONE Oyj:n osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta 2016

Tammi-maaliskuu 2016: Vahva operatiivinen kehitys; tilaukset laskivat korkealta tasolta

• Tammi-maaliskuussa 2016 saadut tilaukset olivat 1 942 (1-3/2015: 2 054) miljoonaa euroa. Saadut tilaukset laskivat 5,4 % historiallisin valuuttakurssein laskettuna ja 4,3 % vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna. Maaliskuun 2016 lopussa tilauskanta oli 8 530 (31.3.2015: 8 530) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto kasvoi 3,4 % 1 748 (1 691) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein kasvu oli 4,2 %.
  • Liikevoitto oli 221,4 (211,9) miljoonaa euroa eli 12,7 % (12,5 %) liikevaihdosta.
  • Liiketoiminnan rahavirta (ennen rahoituseriä ja veroja) oli 305,7 (212,2) miljoonaa euroa.

Avainluvut

12,5
14,4
Rahavirta liiketoiminnasta
(ennen rahoituseriä ja veroja)
Me 305,7 212,21 473,7
Tilikauden voitto Me

1 053,1
Laimentamaton osake-
kohtainen tulos

Korollinen nettovelka Me

-1 037,6

-1 512,6
Omavaraisuusaste%

38,6

36,7
45,4
Nettovelkaantumisaste%

Toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth katsauksen yhteydessä:

"Vahva operatiivinen kehityksemme jatkui vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Saadut tilaukset laskivat, mutta pysyivät hyvällä 1 942 miljoonan euron tasolla. Tilaukset laskivat 5,4 % historiallisin ja 4,3 % vertailukelpoisin valuuttakurssein. Tilaukset laskivat Kiinassa, kun taas Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella sekä Pohjois-Amerikassa ne kasvoivat. Liikevaihto kasvoi 3,4 % historiallisin ja 4,2 % vertailukelpoisin kurssein ja oli 1 748 miljoonaa euroa. Liikevaihdon kasvu oli vahvinta Pohjois-Amerikassa, kun taas Aasian ja Tyynenmeren alueella sekä EMEA-alueella kehitys oli vakaampaa edellisvuoden vahvan viimeisen neljänneksen jälkeen. Liikevoitto kasvoi ja oli 221,4 miljoonaa euroa. Suhteellinen liikevoitto parani 12,7 %:iin liikevaihdosta. Rahavirta oli vahva, 305,7 miljoonaa euroa, mikä korostaa liiketoimintamme vahvaa perustaa.

Tavoitteenamme ei ollut maksimoida kasvuamme Kiinan laskusuuntaisella uusien laitteiden markkinalla, sillä asemamme on jo vahva markkinan suurimpana yrityksenä. Koko vuonna odotamme Kiinan markkinan laskevan 5-10 %. Ensimmäisen vuosineljänneksen kehitys Kiinassa oli arviomme heikommasta päästä. Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa markkina tarjosi edelleen mahdollisuuksia sekä uusissa laitteissa että modernisoinnissa vuosineljänneksen aikana. Maailmanlaajuisen huoltomarkkinan kasvu jatkui ja oli erityisen vahvaa Aasian ja Tyynenmeren alueella. Olemme pystyneet hyödyntämään näitä mahdollisuuksia tehokkaasti. Vahvan kilpailukykymme ansiosta luotamme siihen, että hyvä kehityksemme jatkuu myös muuttuvassa markkinaympäristössä.

Haluaisin kiittää kaikkia työntekijöitämme heidän sitoutumisestaan ja panoksestaan. Aloitimme vuoden hyvin, ja se tarjoaa jälleen uusia mahdollisuuksia kehittää edelleen tuottavuuttamme ja toimintaamme. Vuosi 2016 on tämänhetkisten kehitysohjelmiemme viimeinen. Niiden avulla jatkamme tuotekilpailukykymme, asiakaspalvelumme ja asiakasviestintämme kehittämistä sekä uusien teknologioiden hyödyntämistä toiminnoissamme ja ratkaisuissamme. Vuosineljänneksen aikana otimme tärkeän askeleen aloittamalla yhteistyön IBM:n kanssa. Heidän pilvipalvelunsa avulla nostamme laitteidemme etämonitoroinnin ja analytiikan uudelle tasolle ja tuotamme lisäarvoa sekä uudenlaisia palveluita asiakkaillemme. Tämä mahdollistaa palveluliiketoimintamme vahvistamisen entisestään tulevina vuosina.

Olemme pitäneet markkina- ja liiketoimintanäkymämme ennallaan. Odotamme liikevaihdon kasvavan 2-6 % vertailukelpoisin kurssein. Odotamme liikevoiton olevan 1 220 miljoonaa-1 320 miljoonaa euroa, olettaen, että valuuttojen muuntokurssit pysyisivät tammi-maaliskuun 2016 keskimääräisellä tasolla."

Toimintaympäristö tammi-maaliskuussa 2016

Vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä uusien laitteiden globaalit markkinavolyymit heikkenivät Kiinan markkinan selvästä laskusta johtuen. Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan (EMEA) alueella sekä Pohjois-Amerikassa kysyntä uusissa laitteissa ja modernisoinnissa kasvoi jonkin verran. Huoltomarkkina jatkoi kasvua maailmanlaajuisesti. Sen kehitys oli vahvinta Aasian ja Tyynenmeren alueella, ja puolestaan vakaampaa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Markkinanäkymät 2016

Uusissa laitteissa Kiinan markkinan odotetaan laskevan  5-10 % tilatuissa yksiköissä ja myös tiukan hintakilpailun odotetaan jatkuvan. Muualla Aasian ja Tyynenmeren alueella sekä Pohjois-Amerikassa markkinan odotetaan kasvavan jonkin verran. Myös Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueen markkinan odotetaan kasvavan hieman. Keski- ja Pohjois-Euroopassa markkinan odotetaan kasvavan kun taas Etelä-Euroopassa ja Lähi-idässä kehityksen odotetaan olevan vakaata.

Modernisointimarkkinan odotetaan kasvavan hieman Euroopassa, jatkavan kasvua Pohjois-Amerikassa ja kehittyvän vahvasti Aasian ja Tyynenmeren alueella.

Huoltomarkkinan odotetaan kasvavan voimakkaimmin Aasian ja Tyynenmeren alueella, ja kehittyvän melko hyvin myös muilla alueilla.

Liiketoimintanäkymät 2016

KONEen liikevaihdon arvioidaan kasvavan 2-6 % vertailukelpoisin valuuttakurssein verrattuna vuoteen 2015.

Liikevoiton (EBIT) arvioidaan olevan 1 220-1 320 miljoonaa euroa olettaen, että valuuttojen muuntokurssit pysyisivät suunnilleen tammi-maaliskuun 2016 keskimääräisellä tasolla.

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuudet

Suomenkielinen lehdistötilaisuus järjestetään torstaina 21. huhtikuuta 2016 klo 14.15.

Englanninkielinen analyytikkotilaisuus alkaa klo 15.45. Tilaisuus on seurattavissa internetin kautta webcast-lähetyksenä osoitteessa www.kone.com. Tilaisuuden yhteydessä järjestetään puhelinkonferenssi, jonka tiedot on esitetty alla.

Tilaisuudet järjestetään osoitteessa KONE Building, Keilasatama 3, Espoo.

Puhelinkonferenssien numerot:

Soittajat, USA: +1 646 254 3387
Soittajat, Iso-Britannia: +44 (0)20 3427 1933
Soittajat, Suomi: 09 2310 1619
Osallistujatunnus: KONE

On demand -taltiointi puhelinkonferenssista on saatavilla osoitteessa www.kone.com myöhemmin samana päivänä.

Katri Saarenheimo, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 0204 75 4705

Henrik Ehrnrooth

Eriikka Söderström
talousjohtaja

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2015  KONEen liikevaihto oli 8,6 miljardia euroa ja vuoden 2015 lopulla henkilöstömäärä oli lähes 50 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

KONE Q1 2016 osavuosikatsaus