KONE toimittaa ratkaisuja Tukholman metrolaajennuksen uusille asemille

Lehdistötiedotteet Julkaistu 06.06.2023

KONE Oyj, lehdistötiedote, 6.6.2023

KONE on saanut Tukholman alueen kehittämisorganisaatiolta (Region Stockholm) kaksi tilausta People Flow® -ratkaisujen toimittamisesta käynnissä olevaan metrolaajennukseen. Toimitukseen sisältyy 57 kpl KONE-liukuportaita yhdeksälle uudelle asemalle kahdella uudella linjalla (sininen ja keltainen).

Uuden keltaisen linjan asemat ovat Arenastaden ja Södra Hagalund. Arenastadenin asema sijaitsee Tukholman keskustassa. Arenastaden on jo nyt täysin kestävän kehityksen tarpeisiin vastaava kaupunginosa, jossa on korkeatasoisia asuin- ja toimistorakennuksia, hotelleja ja ensiluokkaiset liikenneyhteydet. Uudelle Södra Hagalundin asemalle tulee kaksi sisäänkäyntiä, toinen Solnaan ja toinen Södra Hagalundin teollisuusalueelle.

Kungsträdgårdenin ja Nacka/Söderortin väliselle siniselle linjalle rakennetaan seitsemän uutta asemaa.

KONE toimittaa keltaiselle linjalle 22 KONE TransitMaster™ liukuporrasta ja siniselle linjalle 35 KONE TransitMaster™ liukuporrasta. Asiakkaan liukuportaille asettamat vaatimukset ovat erittäin tiukat. Keltaiselle linjalle tulee esimerkiksi nostokorkeudeltaan yli 40-metrinen ja siniselle linjalle yli 30-metrinen Direct Drive ratkaisu.

"Uudet metrolinjat lisäävät metrolla liikkumisen mahdollisuuksia Tukholmassa. Olemme erittäin ylpeitä saadessamme toimittaa ratkaisujamme uusille asemille ja siten edistää ihmisten sujuvaa ja turvallista liikkumista", sanoo KONEen Keski- ja Pohjois-Euroopan aluejohtaja Axel Berkling

Molempien linjojen päärakennuttaja on metrolaajennuksen osalta Region Stockholmin hallinto, ja pääarkkitehtinä toimii WSP. Linjojen on määrä avautua liikenteelle vuonna 2028.

Tilaukset kirjattiin vuoden 2023 ensimmäiselle neljännekselle.

Hanna Rutanen, viestintäjohtaja, KONE Oyj, puh. +358 41 507 1361, media@kone.com

Aikaisemmin osoitteessa http://www.kone.com/fi/uutiset-ja-taustat/tiedotteet/ julkaistuja tiedotteita:

19.1.2023: KONEelle tilaus uudelle Hagastadenin metroasemalle Tukholmaan
02.06.2022: KONEelle tilaus uuteen liikerakennukseen historiallisen Leadenhall Marketin viereen Lontoon Cityssä
12.05.2022: KONEelle tilaus uuteen sairaalaan Pohjois-Seelannissa Tanskassa

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Toimitamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2022 KONEen liikevaihto oli 10,9 miljardia euroa, ja vuoden 2022 lopulla henkilöstömäärä oli yli 60 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä. www.kone.com

Arenastaden mellanplan