Pörssitiedotteet Julkaistu 09.09.2002

KONE on Partekin hankinnan jälkeen Pohjoismaiden suurin palvelu- ja konepajayritys. KONEen ja Partekin yhteenlaskettu liikevaihto on 5600 MEUR (2001) ja henkilöstön määrä yli 35 000.

KONE osti yhtiön, jolla on johtava asema jokaisella päätoimialallaan. Partekin maailmanlaajuisia tuotemerkkejä ovat Kalmar(kontinkäsittely), Hiab (kuormankäsittely), Valmet (metsäkoneet) ja Valtra (traktorit).

KONEen Partek -hankinta onnistui hyvin. Julkisen ostotarjouksen jälkeen KONE omistaa yli 98 prosenttia Partekin osakkeista ja kaikkien osakkeiden tuottamasta äänimäärästä. KONE on tehnyt lopuista osakkeista arvopaperimarkkinalain sekä osakeyhtiölain tarkoittaman lunastustarjouksen. KONE on nyt Partekin emoyhtiö. Tarkoituksena on poistaa Partek pörssistä tämän vuoden loppuun mennessä.

Partek-kaupan mahdollisti KONEen velattomuus ja vahva kassavirta. Kauppa nosti KONEen velkaantumisastetta, jonka kuitenkin odotetaan laskevan Partekin ydinliiketoimintaan kuulumattomien toimintojen myynnin ja yritysten vahvan kassavirran avulla.

KONEen Partek-strategia

Keskeistä KONEen Partek-strategiassa on ostetun liiketoiminnan kannattavuuden huomattava parantaminen sekä ydinliiketoimintojen kehittäminen ja kasvattaminen. Yhdistymisellä haetaan kustannussäästöjä. Ydinliiketoimintaan kuulumattomien osien myynti tuo kassavirtaa.

Hissiryhmän ja Partekin ydinliiketoiminnoista muodostuvan kokonaisuuden riittävä erillisyys säilytetään. Partekin ydinliiketoimintoihin kuuluvat kontinkäsittely, kuormankäsittely, metsäkoneet ja traktorit.

KONE on viime vuosina parantanut omaa tulostaan merkittävästi. Tulosparannuksessa syntynyttä osaamista ja kokemusta hyödynnetään Partekissa.

Partekin liiketoiminnan tuloksen parantaminen toteutuu

• keskittymällä ydinliiketoimintaan ja markkinoihin
  • prosessien ja tuotannon virtaviivaistamisella sekä joustavuuden lisäämisellä
  • soveltamalla KONEen tiukkaa talousohjausta
  • jatkamalla tuotekomponenttien standardisointia sekä vahvaa panostusta tutkimukseen ja tuotekehitykseen.

Jälkimarkkinatoiminnan osuuden vahvistaminen ja kasvattaminen on KONEen Partek -strategian keskeinen tavoite. Partekin liikevaihdosta tällä hetkellä noin 15 prosenttia tulee jälkimarkkinatoiminnasta, KONEella vastaava osuus on 60 prosenttia. Toimitusjohtaja Manfred Eidenin ja toimitusjohtaja Carl-Gustaf Bergströmin johdolla työnsä aloittava työryhmä selvittää, miten KONEen jälkimarkkinaosaamista parhaiten hyödynnetään Partekissa.
Yritysten yhdistyminen tarjoaa KONEen molemmille liiketoimintaryhmille entistä kattavamman globaalin läsnäolon eri markkinoilla.
Partekin liiketoiminnan kehittämisessä keskitytään edelleen sen omien liiketoimintojen integrointiin ja sisäisten synergiaetujen hyödyntämiseen. Tämä työ on käynnistetty Partekissa sen rakennemuutosten yhteydessä.
Konsernitasolla kustannussäästöjä saavutetaan nopeasti rahoituksen, hallinnon, verosuunnit-telun ja IT-infrastruktuurin yhdistämisessä. Konsernihallintojen yhteisiä toimintoja tulevat olemaan talous ja rahoitus, viestintä, lakiasiat ja IT-infrastruktuurin ylläpito ja kehittäminen. Näiden toimintojen yhdistäminen toteutetaan syksyn aikana.
Merkittävän säästökohteen tarjoaa molempien yritysten hankintojen yhdistäminen. Hankintojen yhdistämiseksi on perustettu KONEen ja Partekin yhteinen hankintaprojekti.
Partekin hallitus ja johto
Partekin ylimääräinen yhtiökokous kokoontuu 25.9.2002. Partekin tulevaksi hallitukseksi on ehdotettu valittavaksi Antti Herlin (hallituksen puheenjohtaja), Carl-Gustaf Bergström, Klaus Cawén, Jean-Pierre Chauvarie, Manfred Eiden, Tapio Hakakari ja Aimo Rajahalme.
Partekin toimitusjohtajaksi on nimitetty Carl-Gustaf Bergström ja varatoimitusjohtajaksi Kari Heinistö. Carl-Gustaf Bergström raportoi konsernin CEO Antti Herlinille. Partekin johtoa vahvistetaan kahdella KONEelta siirtyvällä avainhenkilöllä. DI Lauri Björklund on nimitetty johtajaksi vastuualueenaan Partekin tuotannon kehittäminen. Partekin talousjohtajaksi on nimitetty KTM, OTK Pekka Sihvola.
Partekin hallituksen jäsen, KONEen edellinen toimitusjohtaja Jean-Pierre Chauvarie osallistuu Partekin tulosparannusohjelman toteuttamiseen.
KONEen ja Partekin konsernihallintojen yhdistäminen käynnistetään ja tähän liittyvä YT-menettely aloitetaan 9.9.2002.
Konsolidoitu tulos, tarkempi arvio synergioista sekä konsernin taloudelliset tavoitteet julkistetaan osavuosikatsauksessa 22.10. 2002.
Tapio Hakakari
hallituksen sihteeri
Annamari Lammassaari
Lisätietoja antaa:

Tapio Hakakari, puhelin 0204 75 4226, GSM 0400-408 316.

Press conference presentation material

2002-09-09 KONEen ja Partekin yhdistyminen synnytti Pohjoismaiden suurimman palvelu- ja konepajayrityksen