KONE-konsernin osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta 2003

Pörssitiedotteet Julkaistu 23.04.2003

Molempien liiketoimintaryhmien kannattavuus parani ja tilaukset kasvoivat

• Tilaukset kasvoivat 1 155 (1-3/2002: 500) miljoonaan euroon. Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan osuus oli 503 (500) miljoonaa euroa (kasvu vertailukelpoisin valuuttakurssein yhdeksän prosenttia) ja materiaalinkäsittelyliiketoiminnan 653 (615, ei konsolidoitu) miljoonaa euroa (kasvu vertailukelpoisin valuuttakurssein 16 prosenttia).
  • Liikevaihto oli 1 147 (631) miljoonaa euroa. Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan liikevaihto laski 563 (631) miljoonaan euroon (lasku vertailukelpoisin valuuttakurssein kaksi prosenttia). Materiaalinkäsittelyliiketoiminnan liikevaihto oli 584 (568) miljoonaa euroa (kasvu vertailukelpoisin valuuttakurssein 11 prosenttia).
  • Konsernin liikevoitto ennen konserniliikearvon poistoja oli 69,3 (45,0) miljoonaa euroa. Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan liikevoitto ennen konserniliikearvon poistoja oli 47,6 (45,0) miljoonaa euroa eli 8,5 (7,1) prosenttia liikevaihdosta ja materiaalinkäsittelyliiketoiminnan vastaavasti 22,2 (14,6) miljoonaa euroa eli 3,8 (2,6) prosenttia liikevaihdosta. Kohdistamattomat konsernikulut olivat 0,5 (0,0) miljoonaa euroa.
  • Kassavirta liiketoiminnasta ennen rahoituskuluja ja veroja laski 68,9 (92,9) miljoonaan euroon. Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan osuus oli 60,3 (92,9) miljoonaa euroa ja materiaalinkäsittelyliiketoiminnan osuus 8,6 (-18,9) miljoonaa euroa.
  • Tilikauden voitto oli 25,6 (21,3) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos nousi 0,36 eurosta 0,41 euroon.
  • Nordkalk Oyj Abp:n koko osakekannan myynti NK-Holding Oy Ab:lle sekä Paroc Group Oy Ab:n myynti saatiin päätökseen katsauskauden aikana. Myynnit pienensivät merkittävästi KONEen nettovelkaa.

Materiaalinkäsittelyliiketoiminta on konsolidoitu tilinpäätökseen 1. heinäkuuta 2002 alkaen. Tämän vuoksi vertailuluvut vuoden 2002 ensimmäiseltä neljännekseltä eivät ole konsolidoituja. Materiaalinkäsittelyliiketoiminnan vertailuluvut vuoden 2002 ensimmäiseltä neljännekseltä eivät sisällä myytyjen Nordkalkin ja Parocin lukuja.

KONE-konsernin CEO Antti Herlin osavuosikatsauksen julkistamisen yhteydessä:

”Ensimmäisellä vuosineljänneksellä saavutettiin tulos, joka vastaa odotuksiamme.

Hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan kannattavuus parani tiukentuneesta markkinatilanteesta huolimatta.

Materiaalinkäsittelyliiketoimintaa on kehitetty julkaisemiemme suunnitelmien mukaan ja sen kannattavuus on parantunut. Toimintojen uudelleenorganisointi on edennyt nopeasti. Tulokset näkyvät osittain jo nyt, mutta pääasiassa muutokset vaikuttavat kannattavuuteen myöhemmin tämän ja ensi vuoden aikana.

Vuoden 2003 tavoitteet, joiden mukaan uusien hissien ja liukuportaiden sekä materiaalinkäsittelyliiketoiminnan liikevaihto ja tilaukset säilyvät vähintään yhtä suurina kuin vuonna 2002, ovat edelleen voimassa, kun käytetään vertailukelpoisia valuuttakursseja.”

Osavuosikatsaus PDF-muodossa

Aimo Rajahalme
talous- ja rahoitusjohtaja

Outi-Maria Liedes

Aimo Rajahalme, talous- ja rahoitusjohtaja, KONE, puh. 0204 75 4484

KONE on globaali palvelu- ja konepajayritys, joka on erikoistunut ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen. Yhtiön vuotuinen liikevaihto on 5,5 miljardia euroa ja henkilöstön määrä lähes 35 000. KONEen B-osake on listattu Helsingin Pörssissä.

2003-04-23 KONE-konsernin osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta 2003