KONE Oyj:n osavuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2009

Pörssitiedotteet Julkaistu 21.07.2009

KONE Q2: Liiketoiminnan hyvä kehitys jatkui

Huhti-kesäkuu

- Huhti-kesäkuussa 2009 saadut tilaukset olivat 953,9 (4–6/2008: 1 092) miljoonaa euroa. Saadut tilaukset laskivat 12,7 % historiallisin ja 13,6 % vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna.
- Liikevaihto kasvoi 2,3 % ja oli 1 169 (1 142) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna kasvu oli 1,5 %.
- Liikevoitto ilman kertaluonteista kulua oli 146,3 (136,7) miljoonaa euroa eli 12,5 % (12,0 %) liikevaihdosta. Liikevoitto, joka sisältää kertaluonteisen 33,6 miljoonan euron kulun liittyen kiinteiden kustannusten sopeuttamisohjelmaan, oli 112,7 miljoonaa euroa.
- Kiinteiden kustannusten sopeuttamisohjelmaan liittyvät suunnitelmat on nyt määritelty. Kiinteisiin kustannuksiin odotetaan vähintään 40 miljoonan euron vuosisäästöjä vuodesta 2010 alkaen ja ohjelmaan liittyvä kertaluonteinen kulu on 33,6 miljoonaa euroa. Sopeuttamisohjelmalla valmistaudutaan vuoteen 2010, koska uusien laitteiden markkinat ovat heikentyneet.
- KONE tarkentaa vuoden 2009 näkymiään. Liikevaihdon osalta tavoite on saavuttaa 2–5 % kasvu vuoden 2008 liikevaihtoon verrattuna. Liikevoiton osalta (EBIT) tavoitteena on 570–595 miljoonaa euroa ilman 33,6 miljoonan euron kertaluonteista kulua.

Tammi-kesäkuu

- Tammi-kesäkuussa 2009 saadut tilaukset olivat 1 852 (1–6/2008: 2 210) miljoonaa euroa. Saadut tilaukset laskivat 16,2 % historiallisin ja 17,1 % vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna. Kesäkuun 2009 lopussa tilauskannan arvo oli 3 754 (31.12.2008: 3 577) miljoonaa euroa.
- Liikevaihto kasvoi 6,9 % ja oli 2 190 (2 047) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna kasvu oli 6,4 %.
- Liikevoitto ilman kertaluonteista kulua oli 237,5 (223,2) miljoonaa euroa eli 10,8 % (10,9 %) liikevaihdosta. Liikevoitto, joka sisältää kertaluonteisen 33,6 miljoonan euron kulun liittyen kiinteiden kustannusten sopeuttamisohjelmaan, oli 203,9 miljoonaa euroa.

Avainlukuja
4-6/
4-6/
1-6/
1-6/
1-12/
Saadut tilauksetMe953,91 092,41 852,42 209.93 947,5
TilauskantaMe3 754,13 838,73 754,13 838,73 576,7
LiikevaihtoMe1 168,61 142,12 189,62 047,44 602,8
LiikevoittoMe146,3 (1)136,7237,5 (1)223,2558,4
Liikevoitto%12,5 (1)12,010,8 (1)10,912,1
Rahavirta liiketoiminnasta
(ennen rahoituseriä ja veroja)
Me201,1118,9371,4285,5527,4
Tilikauden voittoMe86,598,8165,2162,7418,1
Tilikauden laaja tulosMe79,499,9159,6152,6436,7
Laimentamaton
osakekohtainen tulos
e0,340,390,650,651,66
Korollinen nettovelkaMe-167,187,0-167,187,0-58,3
Omavaraisuusaste%38,830,038,830,039,0
Nettovelkaantumisaste%-16,111,7-16,111,7-5,6

1) Luvut eivät sisällä 33,6 miljoonan euron kertaluonteista kulua, joka liittyy kiinteiden kustannusten sopeuttamisohjelmaan.

KONEen toimitusjohtaja Matti Alahuhta osavuosikatsauksen yhteydessä:

“Olen erittäin tyytyväinen toisen neljänneksen kehitykseen. Saadut tilauksemme olivat korkeammalla tasolla kuin edellisellä kolmella neljänneksellä, vaikka markkinatilanne heikentyi edelleen. Tämä johtuu toimintamme asiakaskeskeisyyden kasvusta sekä monista toimenpiteistämme ratkaisujemme kilpailukyvyn parantamiseksi. Toinen upea saavutus oli ennätyskorkea rahavirta, joka oli yli 200 miljoonaa euroa.

Uusien laitteiden markkinat olivat edelleen heikot. Kerroimme huhtikuussa aikomuksestamme vähentää kiinteitä kustannuksia 40 miljoonalla eurolla ollaksemme paremmin valmistautuneita vuotta 2010 varten. Nyt olemme määritelleet tähän ohjelmaan liittyvät suunnitelmat. Suurin osa tehokkuuden parantamisesta saavutetaan madaltamalla organisaatiorakenteita globaalisti. Tämä ei ainoastaan paranna tehokkuutta, vaan tuo meidät myös lähemmäksi asiakkaitamme, vahvistaa johtajuutta, mahdollistaa paremman sisäisen oppimisen siirron ja nopeuttaa jatkuvaa muutosta.

Heikentyneen markkinatilanteen ja organisaatiomuutoksen seurauksena arvioimme noin 500 työpaikan vähenevän KONEella maailmanlaajuisesti seuraavan yhdeksän kuukauden aikana. Vaikutus on suurin niissä maayhtiöissä, joissa uusien laitteiden markkina on heikentynyt eniten. Arvioimme, että Suomessa henkilövähennysten määrä tulee olemaan alle kymmenen henkilöä. Samanaikaisesti jatkamme rekrytointia kasvumahdollisuuksia tarjoavilla markkinoilla.

Liiketoimintamme on edennyt ensimmäisen vuosipuoliskon aikana hyvin. Tilauskantamme on vahva ja myös liikevoiton kehitys ilman kertaluonteista kulua on ollut myönteistä. Kilpailukykymme on parantunut monilla sellaisilla markkinasegmenteillä, jotka tarjoavat parhaita kasvumahdollisuuksia tämän hetkisessä erittäin vaativassa toimintaympäristössä. Tämän pohjalta olen luottavainen myös koko vuoden kehityksen suhteen ja kustannussopeuttamisohjelma on lisätoimenpide valmistautuessamme vuoteen 2010.”

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuus sekä puhelinkonferenssi

Suomenkielinen lehdistötilaisuus järjestetään tiistaina 21. heinäkuuta 2009 klo 13.45.

Englanninkielinen puhelinkonferenssi ja analyytikkotilaisuus alkaa klo 15.00. Puhelinkonferenssi on seurattavissa myös webcast-muodossa osoitteessa www.kone.com.

Tilaisuudet järjestetään osoitteessa KONE Building, Keilasatama 3, Espoo.

Puhelinkonferenssin numerot:
+1 334 323 6201 (soittajat, USA)
+44 (0)20 7162 0025 (soittajat, muut)
Osallistujatunnus: KONE

On demand -taltiointi puhelinkonferenssista on saatavilla osoitteessa www.kone.com myöhemmin samana päivänä.

Lue raportti >>

KONEen tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus kehittämällä ja toimittamalla ratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten liikkumisen rakennuksissa sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä yhä enemmän kaupungistuvassa ympäristössä. KONE tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä ja liukuportaita sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ja modernisointiin, ja kuuluu alansa johtaviin yrityksiin. Vuonna 2008 KONEen liikevaihto oli 4,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä yli 34 800. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

Henrik Ehrnrooth, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 0204 75 4260

Henrik Ehrnrooth