KONE toimittaa ensimmäiset kaksikoriset hissit kohdekerrosohjauksella

Lehdistötiedotteet Julkaistu 23.11.2005

KONE on saanut tilaukset toimittaa ensimmäiset korkeisiin rakennuksiin tarkoitetut kaksikoriset hissit (double-deck elevators), joissa on kohdekerrosohjaus.

Kaksoiskoriteknologian ja kohdekerrosohjauksen yhdistäminen on alalla ainutlaatuista ja se lisää merkittävästi hissien kykyä käsitellä henkilöliikennettä korkeissa rakennuksissa.

Kaksikoriset hissit toimitetaan Lontoon Cityyn 35-kerroksiseen Broadgate Tower -toimistotaloon, joka on valmistuessaan yksi Cityn korkeimpia rakennuksia. Kaksikoristen hissien lisäksi KONE toimittaa myös kaikki muut hissit Broadgate Toweriin ja sen vieressä sijaitsevaan 13-kerroksiseen 201 Bishopsgate -rakennukseen. Hissit toimitetaan vuoden 2007 loppuun mennessä. Tilauksen yhteisarvo on lähes 20 miljoonaa euroa.

”Olemme erittäin iloisia, että kaksi asiakastamme, British Land ja Bovis Lend Lease, joihin meillä on pitkäaikaiset ja hyvät suhteet, ovat valinneet KONEen tähän mielenkiintoiseen projektiin. Se on osoitus asiakkaiden luottamuksesta KONEen edistyksellistä teknologiaa ja suurprojektiosaamista kohtaan. Iso-Britannia on tällä hetkellä Euroopan suurin korkeiden rakennusten markkina-alue, ja KONEella on siellä vahva asema,” Noud Veeger, KONEen Pohjois- ja Keski-Euroopan aluejohtaja, kertoo.

KONE ja sen yhteistyökumppani Toshiba Elevator and Building System Corporation aloittivat yhteistyön kaksikoristen hissien teknologian kehittämisessä vuonna 2004, jolloin Toshiba myönsi KONEelle lisenssin kaksikorihissiteknologiaansa. Kaksikoriset hissit koostuvat kahdesta päällekkäisestä hissikorista samassa hissikuilussa, ja ne säästävät merkittävästi tilaa ja parantavat kuljetuskapasiteettia korkeissa rakennuksissa. Kohdekerrosohjauksessa matkustaja valitsee kohdekerroksen jo odotusaulassa, jonka jälkeen järjestelmä ohjaa hänet sille hissille, joka vie hänet kohdekerrokseen mahdollisimman vähillä välipysähdyksillä.

Noud Veeger
aluejohtaja, Pohjois- ja Keski-Eurooppa

Johannes de Jong, teknologiasta vastaava johtaja, suurprojektit, puh. 0204 75 2045

KONE on maailman neljänneksi suurin hissi- ja liukuporrasyhtiö, ja se tarjoaa kattavia ja innovatiivisia ratkaisuja hissien ja liukuportaiden asennukseen, huoltoon ja modernisointiin sekä automaattiovien huoltoon. KONE mahdollistaa päivittäin turvallisen ja esteettömän liikkumisen sadoille miljoonille ihmisille joka puolella maailmaa. KONEen vuotuinen liikevaihto on noin kolme miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 27 000. Yhtiön B-sarjan osake on noteerattu Helsingin pörssissä.