• ETUSIVU
  • Uutiset & taustat
  • Tiedotteet
  • 2018-12-05 KONEelle tilaus Expo 2020 Dubai -maailmannäyttelyn keskeisiin tapahtumapaikkoihin, Thematic Districts ja Al Wasl Plaza -alueille (2)

Lehdistötiedotteet Julkaistu 05.12.2018

KONE Oyj, lehdistötiedote, 5.12.2018
KONE on valittu toimittamaan turvallisia ja energiatehokkaita people flow -ratkaisujaan Arabiemiraattien Dubaissa 20.10.2020-10.04.2021 järjestettävään maailmannäyttelyyn. Näyttelyn teemana on "Connecting Minds, Creating the Future", ja sen odotetaan houkuttelevan paikalle noin 25 miljoonaa kävijää.

Näyttelyalue on suunniteltu kukan muotoon. Keskusaukio Al Wasl Plaza yhdistää kolme terälehden muotoista teema-aluetta (Thematic Districts), joista kukin on omistettu yhdelle näyttelyn alateemoista: liikkuvuus, kestävä kehitys ja mahdollisuus. KONE toimittaa näyttelyalueelle yhteensä 151 KONE MonoSpace® -hissiä, 6 ruokahissiä, 6 kevythissiä, yhden liikuntarajoitteisille tarkoitetun hissin ja 16 KONE TravelMaster(TM) 110 -liukuporrasta. KONE E-Link(TM) -järjestelmän avulla laitteiden toimintaa voidaan valvoa keskitetysti.
"Olemme iloisia saadessamme helpottaa ihmisten liikkumista Expo 2020 Dubai -maailmannäyttelyssä, jossa tullaan esittelemään inspiroivia teknologioita ja innovaatioita eri puolilta maailmaa. Erityisen hienoa on, että tämä on ensimmäinen Lähi-idässä järjestettävä maailmannäyttely", sanoo KONEen Etelä-Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan aluejohtaja Pierre Liautaud.

Expo 2020 Dubain tavoitteena on saada näyttelyn jälkeen käyttöön jääville pysyville rakennuksille LEED Gold -sertifiointi. 4,38 neliökilometrin suuruinen näyttelyalue jää elämään uutena älykkäänä kaupunkialueena nimeltä District 2020. Teema-alueiden suunnitelmiin kuuluu kuusi kaupalliseen, asuin- ja liikekäyttöön suunniteltua paviljonkirakennusta.

Projektin rakennuttaja on Bureau Expo Dubai 2020, ja teema-alueiden pääurakoitsija on Al Futtaim Carillion. Al Wasl Plazan rakennusten osalta urakoitsijoina toimivat Al Futtaim Carillion ja Laing O'Rourke Middle East.

Teema-alueiden suunnittelusta vastaa Hopkins Architects Dubai ja Al Wasl Plazan suunnittelusta Adrian Smith + Gordon Gill Architecture.

Tilaus kirjattiin vuoden 2018 ensimmäiselle neljännekselle.
Tiedoksi toimittajille:
KONE on yksi Expo 2020 Dubai -maailmannäyttelyn Suomen kansallisista yhteistyökumppaneista (National Partner). Tiedote Business Finlandin verkkosivuilla
Hanna Rutanen, viestintäjohtaja, ulkonen viestintä, KONE Oyj, puh. +358 41 5071361, media@kone.com
Expo 2020 Dubai -maailmannäyttelyn virallinen internetsivusto: www.expo2020dubai.com (englanniksi)
Aikaisemmin osoitteessa https://www.kone.com/fi/uutiset-ja-taustat/tiedotteet/ julkaistuja lehdistötiedotteita:
Lisätietoa KONE Lähi-idästä osoitteessa https://www.kone.ae, mukaan lukien seuraava lehdistötiedote (englanniksi):

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2017 KONEen liikevaihto oli 8,9 miljardia euroa, ja vuoden lopulla henkilöstömäärä oli yli 55 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.