KONEelle tilaus länsimetron toiseen vaiheeseen

Lehdistötiedotteet Julkaistu 24.09.2018

KONE Oyj, lehdistötiedote, 24.09.2018

KONE on saanut tilauksen hissien ja liukuportaiden toimittamisesta länsimetron toiseen vaiheeseen. Kyseessä on yksi Suomen suurimmista infrastruktuuriprojekteista. KONE toimitti ratkaisuja myös projektin ensimmäiseen vaiheeseen, jossa Helsingin metroa jatkettiin länteen Espooseen. Toisessa vaiheessa Espooseen rakennetaan seitsemän kilometriä uutta metrolinjaa ja viisi uutta maanalaista asemaa.

KONE toimittaa länsimetroon 27 KONE MonoSpace® -hissiä, neljä uuden sukupolven KONE-vinohissiä ja 42 KONE TravelMaster(TM) 140 -liukuporrasta. Kaikki laitteet on suunniteltu raskaaseen julkisen liikenteen käyttöön, ja hissejä voidaan käyttää myös tulipalon aikana.

"Monetkaan länsimetron teknisistä vaatimuksista eivät näy mitenkään käyttäjille. Hissit ja liukuportaat ovat näkyvä elementti ja tärkeä osa metromatkaa, asiakaskokemusta ja asemien esteettömyyttä", toteaa Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi. Länsimetro on projektin rakennuttaja.

Länsimetron laitteiden kunnossapidossa tullaan käyttämään pilvipohjaista älykkään kunnossapidon KONE 24/7 Connected Services -palvelua. Siinä hyödynnetään IBM Cloud -alustalle rakennettua IBM Watson -ratkaisua ja muita edistyksellisiä teknologioita, joilla pystytään valvomaan ja analysoimaan hissien ja liukuportaiden toimintaa ja jakamaan laitteisiin liitettyjen antureiden tuottamaa dataa. Tuloksena on vähemmän käyttökatkoksia ja vikoja, ja lisäksi asiakkaiden käytössä on tarkempaa tietoa laitteiden kunnossapidosta.

"Uusimpien ratkaisujen avulla pystymme tarjoamaan yhä suurempaa lisäarvoa Länsimetrolle ja paremman käyttäjäkokemuksen metron käyttäjille. Olemme iloisia, että pääsemme hyödyntämään isoista infrastruktuuriprojekteista eri puolilta maailmaa kertynyttä kokemustamme länsimetron asemilla", sanoo KONEen Keski- ja Pohjois-Euroopan aluejohtaja Thomas Hinnerskov.

Hissien ja liukuportaiden asennustyöt alkavat vuoden 2019 lopulla. Länsimetron toisen vaiheen on määrä valmistua vuonna 2023.

Tilaus kirjattiin vuoden 2018 kolmannelle neljännekselle.

Hanna Rutanen, viestintäpäällikkö, KONE Oyj, puh. +358 41 5071361, media@kone.com

KONE 24/7 Connected Services (englanniksi): http://machineconversations.kone.com

Aikaisemmin osoitteessa https://www.kone.com/fi/uutiset-ja-taustat/tiedotteet/ julkaistuja tiedotteita:
30.08.2018: KONEelle jälleen julkisen liikenteen liukuporrastilaus Kiinaan, Wuxin metrolinjalle 3
10.07.2018: KONEelle 107 liukuportaan ja hissin tilaus Ningbon metrolinjaan nro 4 Kiinassa
25.05.2012: KONEelle tilaus Länsimetro-projektiin

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2017 KONEen liikevaihto oli 8,9 miljardia euroa, ja vuoden lopulla henkilöstömäärä oli yli 55 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.