KONEelle tunnustusta CDP:ltä ja Corporate Knightsilta toiminnan vastuullisuudesta

Lehdistötiedotteet Julkaistu 22.01.2020

KONE Oyj, lehdistötiedote, 22.1.2020

KONE on jälleen listattu yhdeksi maailman vastuullisimmista yrityksistä. KONE on päässyt ainoana hissi- ja liukuporrasalan toimijana CDP:n arvostetulle A-listalle osoituksena toimenpiteistä päästöjen vähentämiseksi, ilmastoriskien torjumiseksi ja vähähiilisen talouden kehittämiseksi. Tuhansien CDP:n kautta ympäristövaikutuksiaan raportoivien yritysten joukossa KONE ylsi parhaimpaan kahteen prosenttiin. Lisäksi yhtiö on sijalla 32 Corporate Knightsin 2020 Global 100 Most Sustainable Corporations in the World -listauksessa, parantaen sijoitustaan 11 sijalla verrattuna viime vuoteen, jolloin se oli 43:s.

"Olemme todella iloisia ja otettuja paikastamme CDP:n A-listalla. Ympäristöjohtajuus on tärkeämpää kuin koskaan etenkin nyt, kun elämme ilmastokriisin aikaa, ja meidän on yhdessä puututtava siihen asiakkaidemme ja koko arvoketjumme kanssa. Olen ylpeä siitä, että olemme jo nyt edelläkävijöitä ekotehokkaiden ratkaisujen ja toimintojen kehittäjänä", toteaa KONEen ympäristöjohtaja Hanna Uusitalo.

KONE on raportoinut CDP:n kautta 11 vuoden ajan ja on yltänyt luokitukseen A tai A- jo seitsemänä vuonna peräkkäin. CDP on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio, joka ylläpitää ympäristöraportointijärjestelmää, jonka kautta yritykset, kaupungit, valtiot ja alueet voivat mitata ja hallita ympäristövaikutuksiaan. CDP suorittaa vuosittain yksityiskohtaisen, riippumattoman arvion yrityksistä ja antaa näille asteikolla A-D- arvosanan, joka perustuu raportoinnin laajuuteen, ympäristöriskien tunnistamiseen ja hallintaan sekä ympäristöjohtajuuteen liittyvien parhaiden käytäntöjen noudattamiseen, esimerkkinä haastavien ja tarkoituksenmukaisten tavoitteiden asettaminen. Yli 8 400 yritystä raportoi CDP:n kautta maailmanlaajuisesti vuonna 2019 ja ne edustavat yli 50 prosenttia kaikkien yritysten markkina-arvosta.

KONE on sitoutunut harjoittamaan kestävää kehitystä tukevaa liiketoimintaa ja edellyttää samaa sitoutumista kaikilta yhteistyökumppaneiltaan: ympäristöasiat ja kestävä kehitys ovat keskeinen osa KONEen eettisiä ohjeita ja periaatteita, jotka kaikki KONEen työntekijät ja toimittajat ovat allekirjoittaneet. YK:n Global Compact -jäsenenä KONE tukee YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelmaa, joka huomioi yritysvastuun sosiaalisen, taloudellisen ja ympäristönäkökulman.

KONE on ainoa hissi- ja liukuporrasalan yritys, joka valittiin Corporate Knightsin 2020 Global 100 Most Sustainable Corporations in the World -listalle. Yhtiö sijoittui Machinery Manufacturing -toimialaryhmän 234 yrityksen joukossa toiseksi.

Corporate Knights Inc. on johtava kestävään kehitykseen keskittyvä media- ja tutkimusyhtiö. Vuoden 2020 Global 100 -listausta varten on analysoitu lähes 7 400 pörssilistattua yritystä, joiden liikevaihto on yli miljardi Yhdysvaltain dollaria. Listan yrityksiä verrataan myös MSCI All Country World Indexiin (ACWI), ja Corporate Knightsin mukaan tulokset osoittavat vastuullisten yritysten tarjoavan sijoittajille vähintään samantasoisen tuoton kuin muut yritykset ja niiden elinkaaren olevan pidempi. Corporate Knightsin vuoden 2020 Global 100 Most Sustainable Corporations in the World -listaus julkaistiin Maailman talousfoorumin yhteydessä Sveitsin Davosissa.

"Ympäristövaikutuksemme vähentäminen ja ilmaston lämpenemisen hidastaminen alle kahteen celcius-asteeseen ovat KONEen tärkeimpien kestävän kehityksen prioriteettien joukossa. Uskomme vahvasti, että kestävä liiketoiminta on perusedellytys pitkän tähtäimen menestykselle. Haluamme auttaa asiakkaitamme tekemään rakennuksistaan älykkäitä ja vihreitä, mikä puolestaan johtaa koko yhteiskunnan suotuisaan kehitykseen. Hienot sijoituksemme molemmilla listoilla osoittavat kuinka johdamme aktiivisesti kehitystä kohti kestävämpää taloutta", toteaa Mikko Korte, KONEen Operations Development -toimintojen johtaja.

Hanna Rutanen, viestintäjohtaja, ulkoinen viestintä, KONE Oyj, puh. +358 41 507 1361, media@kone.com
Hanna Uusitalo, ympäristöjohtaja, KONE Oyj, puh. +358 50 533 3177

CDP 2019 -listaus kokonaisuudessaan (englanniksi)
Corporate Knightsin 2020 Global 100 -kotisivu (englanniksi)
Corporate Knightsin 2020 Global 100 Most Sustainable Corporations in the World -tulokset (englanniksi)
Corporate Knightsin 2020 Global 100 methodology (PDF, englanniksi)
KONEen yritysvastuuraportti 2018 (PDF)
Yritysvastuusivustomme

Aikaisemmin osoitteessa https://www.kone.com/fi/uutiset-ja-taustat/tiedotteet/ julkaistuja tiedotteita:
23.1.2019: KONE on maailman vastuullisimpien yritysten joukossa Corporate Knightsin listauksessa
23.1.2019: KONE jälleen CDP-ilmastoraportoinnin huippua "A-" -luokituksella
12.10.2018: Talouslehti Forbes on listannut KONEen yhdeksi maailman parhaista työnantajista
1.6.2018: Forbes listasi KONEen yhdeksi maailman innovatiivisimmista yrityksistä

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2018 KONEen liikevaihto oli 9,1 miljardia euroa, ja vuoden lopulla henkilöstömäärä oli yli 57 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.